kracht trainingCardio of kracht? Kracht of cardio? Eigenlijk moet je niet kiezen, eigenlijk zou je voor allebei moeten gaan. Want allebei heb je nodig. Zonder cardio geen uithoudingsvermogen en zonder krachttraining geen, nou, kracht dus! Ik weet nog heel goed toen ik net liep, een kleine twee jaar geleden. In elkaar gedoken als een soort Quasimodo, omdat mijn rompspieren gewoon niet sterk genoeg waren om mijn lijf na een paar kilometer nog rechtop te houden. En hoe meer ik in elkaar zakte, hoe moeilijker het lopen werd, want ademhalen werd steeds lastiger. Als snel kwam ik er achter dat hardlopen makkelijker ging als je spieren sterker werden, en inmiddels is kracht training net zo belangrijk als hardlopen zelf. Lees lekker verder als je er meer over wilt weten! 

Wat is cardio nou eigenlijk?

IMG_0567Cardio is een afkorting voor cardiovasculair, en dat is alles wat te maken heeft met je hart en bloedvaten. Bij cardiotraining, verbeter je niet alleen de conditie van je hart en bloedvaten, maar ook van je longen, je traint dus je gehele uithoudingsvermogen. Om resultaat te behalen, vooruitgang te boeken, is het wel de bedoeling dat je hartslag (flink) verhoogd is tijdens de inspanning. Door regelmatig cardiotraining te doen worden je hart, bloedvaten en longen steeds sterker en je uithoudingsvermogen dus steeds beter. 

Hoe doe je cardio training?

Wat is beter, cardio of juist kracht training?Bij cardio gaat het erom dat je gedurende langere tijd een bepaalde oefening doet waarbij je hartslag flink hoger is dan wanneer je rustig beweegt of zit. Stap eens op de fiets en ga een eind fietsen, dit is bijvoorbeeld een vorm van cardio training. Zolang die hartslag maar omhoog gaat, en je ademhaling zwaarder wordt. In de sportschool kun je kiezen voor bijvoorbeeld de crosstrainer, fiets of roeimachine. Maar ook hardlopen, buiten of op de band in de sportschool, is dus cardiotraining. 

Val je af met cardiotraining?

tegrotebroekJa. Je verbrandt gedurende de hele dag (kilo)calorieën, dit is namelijk de energie die je lichaam nodig heeft om haar werk te kunnen doen.Wanneer je gaat sporten heb je vanzelf meer energie nodig, en gaat je lichaam dus meer kCal verbranden. Als eerste wordt je glycogeen voorraad aangesproken (lees hier  over koolhydraten en glycogeen) en na een tijdje gaat je lichaam over op vetverbranding. En wat denk je dat er gebeurt als je vet verbrand? Juist, dan val je af. Moet je alleen niet na het sporten de verbrandde kCal weer aanvullen met de verkeerd eten (ik noem het expres eten, want met voeding heeft snaaien niet zoveel te maken 😉 

Wat is kracht training, en hoe doe je het?

IMG_0740Nou, eigenlijk is dat heel simpel, je maakt je spieren sterker door bepaalde bewegingen te herhalen, al dan niet met gewichten (al bereik je natuurlijk wel meer door gewichten te gebruiken) En sterkere spieren zijn weer goed als je bijvoorbeeld hardloopt. Kracht training kun zowel thuis als in de sportschool doen, al is het in de sportschool natuurlijk wel handig dat je allerlei soorten en maten gewichten en machines voor het grijpen hebt. Zelf kom ik in een sportschool waar ik begeleiding heb, maar als je dit niet hebt of niet wilt kun je hier een schema maken om aan de slag te gaan. Luister wel heel goed naar je lichaam, en zorg dat je niet te zwaar traint! 

Val je af met kracht training?

Ja. Tijdens het trainen verbranden je spieren kCaloriën, maar ook in de uren ná je training verbranden je spieren meer. En je raadt het al, hoe meer spieren hoe meer er verbrand wordt. Maar ook hier geldt: vul je energie na het sporten weer aan met goede voeding. Het is zonde als je eerst keihard werkt om vet te verbranden en vervolgens net zo hard weer te zorgen dan je lichaam vet aan gaat maken. Wat niet wil zeggen dat je nooit meer eens mag snoepen natuurlijk 😉