achillespeesblessureOk, hebt dus last van je achillespees. Laat ik, net als in mijn artikel over shinsplints, beginnen met vertellen dat ik geen arts ben, zelfs geen deskundige. Het enige advies dat ik je in geval van een blessure, welke blessure dan ook, kan geven is om hiermee naar je huisarts of fysiotherapeut te gaan. Doorlopen met een blessure moet je nooit doen, hoe moeilijk dat ook is. Doorlopen heeft uiteindelijk alleen maar als resultaat dat je er uiteindelijk alleen maar langer “uit bent” Wel wil ik je hier vertellen wat een achillespeesblessure nu eigenlijk is.

Wat is een pees?

Een pees is het uiteinde van een spier, en brengt bestaat uit bindweefsel. De pees brengt de spieractiviteit over op het bot. Je achillespees, het uiteinde van je kuitspier, loopt door een soort kokertje waar vocht in zit, zodat je pees makkelijker door dat kokertje heen kan glijden. Als die pees helemaal recht door dat kokertje heen beweegt dat is er niks aan de hand. Kantelt jouw voet tijdens het lopen bijvoorbeeld naar binnen (overpronatie) dan schuurt je achillespees langs de zijkant van dat kokertje en raakt het geirriteerd en in het ergste geval ontstoken. Het js dus heel belangrijk om de juiste hardloopschoenen aan te laten meten om te zorgen dat je op de juiste manier je voeten neerzet zodat je achillespees dus niet “schuurt” langs het kokertje.

Hoe loop je een blessure aan je achillespees op?

achillespeesblessureKuitspieren zijn hele sterke spieren en kunnen een grote kracht ontwikkelen. Wanneer je kuitspieren te kort zijn wordt er harder dan gebruikelijk is aan je achillespees getrokken wat ook problemen kan veroorzaken. Maar een van de grootste veroorzakers van problemen aan je achillespees is overbelasting. Wanneer je te snel je trainingsintensiteit verhoogt  (veel sneller gaat lopen of meet afstanden afleggen) of ineens op een harde ondergrond gaat lopen terwijl je gewend bent aan een zachte ondergrond, loop je een groter risico. Je achillespees kan dus geirriteerd raken door verkeerde schoenen, overbelasting en te korte kuitspieren en je lichaam gaat meer vocht aanmaken om die irritatie te herstellen. Door de grotere hoeveelheid vocht in dat kokertje dat ik net hierboven noemde, is er minder ruimte over voor je pees, en deze gaat pijn doen. Uiteindelijk kan dit een ontsteking worden. 

Hoe ik hier mee om ga

rustZelf ben ik erg gevoelig voor een blessure aan mijn achillespezen. Zodra ik ook maar iets voel, koel ik met ijs en sla meteen een training over, wanneer nodig zelfs nog een. Gelukkig is dit, in combinatie met het doen van oefening en om mijn kuitspieren te rekken, voldoende om erger te voorkomen. Hier ben ik door schade en schande achter gekomen, in de eerste maanden dat ik hardliep ging het een paar keer mis omdat ik gewoon doorging en dacht dat het wel over zou gaan. Van mijn fysiotherapeut heb ik écht geleerd te luisteren naar mijn lichaam, én kwam ik erachter dat een weekje rust beter is dan doorlopen en er vervolgens langer uit te zijn. Dat deze manier voor mij werkt wil niet zeggen dat dit jou ook helpt, daarom benadruk ik nog maar een keer dat ik geen arts of deskundige ben, en je voor kundig advies even langs je huisarts of fysiotherapeut moet gaan. Dat is beter dan doorlopen, want daarmee ben je uiteindelijk alleen maar langer uit de running, en dat wil je niet!