Veel voorkomende blessures: shinsplintsEen veel voorkomende blessure: shinsplints. Je hebt er misschien wel eens over gehoord of misschien heb je zelf wel klachten aan je scheenbeen en ben je op zoek naar wat het zou kunnen zijn. Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen arts ben, zelfs geen deskundige, en ik adviseer je dan ook dat wanneer je klachten hebt je hiermee naar je huisarts of fysiotherapeut moet gaan. Doorlopen met een blessure, welke blessure dan ook, is nooit goed en je hebt deskundige begeleiding nodig om van deze blessure te genezen. Wel wil ik hier uitleggen wat shinsplints voor blessure is zodat je een beetje een idee hebt wat er aan de hand zou kúnnen zijn als je klachten aan je scheenbeen hebt. Maar nogmaals, ga hiermee evengoed wel naar een deskundige.

Wat is het?

Shinsplints is eigenlijk een verzamelnaam voor allerhande klachten aan, en in de buurt van het scheenbeen, en vertaald vanuit het Engels betekent het irritatie aan het scheenbeen (de wetenschappelijke benaming is mediaal tibiaal stress-syndroom) Deze blessure wordt veroorzaakt door overbelasting. 

Hoe kom je eraan?

Een te snelle opbouw van je trainingen kunnen een oorzaak zijn, geadviseerd wordt dan ook om per week met niet meer dan 10% je trainingen uit te breiden. Loop je deze week totaal 15 kilometer, loop dan volgende week niet meer dan 16,5 kilometer. Ook verkeerde hardloopschoenen kunnen zorgen dat je shinsplints oploopt, ga daarom naar een speciaalzaak om je een paar goede schoenen aan te laten meten (maar wees wel kritisch, de duurste optie hoeft niet altijd de beste te zijn) In een speciaalzaak kunnen ze je “loopje” helemaal analyseren en zien bijvoorbeeld wanneer je overproneert (je voet kantelt teveel naar binnen tijdens het lopen), ook een van de veroorzakers van klachten aan je scheenbenen. Of te veel en te vaak op een harde ondergrond lopen doet ook geen goed. Doorlopen is met geen enkele blessure verstandig, en dus ook niet met deze. Loop je er toch mee door dan loop je zelf het risico op een ontsteking aan het scheenbeenvlies. Wees dus verstandig, ga niet zelf lopen dokteren maar ga er mee naar een deskundige!

Nog belangrijker, hoe kom je er vanaf?!

geirriteerd scheenbeenGa ermee naar je huisarts. Hij kan je advies geven, of hij stuurt je door naar een fysiotherapeut wanneer dit nodig is. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat het belangrijk is om met elke blessure deskundige hulp in te schakelen. Loop er ook  niet mee door, al is het soms moeilijk omdat het in de eerste instantie wel wat weg heeft van spierpijn. Heb je last van je scheenbenen, dan is het goed om te koelen met ijs. Neem wat ijsblokjes in een boterhamzakje, doe hier een washand of handdoek omheen om beschadiging van je huid te voorkomen, en leg dit ongeveer een kwartier op je pijnlijke schenen. Herhaal dit een aantal keer per dag. 

bloglovin