Taperen, wat is het en waarom doe je het

Over een paar dagen is het dan eindelijk zo ver. Maanden heb ik er voor getraind, en zondag 16 oktober ga ik eindelijk mijn eerste halve marathon lopen. Maar een goede voorbereiding bestaat uit meer dan hardlopen alleen. Wist je dat rust een heel belangrijk onderdeel van je training is? En wist je dat je, om fit en uitgerust aan de start te staan, de laatste periode van je training iets gaat doen dat taperen (spreek uit als tééperen) heet? Taperen, wat is het en waarom doe je het?!

Als je, net als ik, aan het trainen bent voor een halve marathon, heb je gemerkt dat je trainingen steeds een stukje zwaarder worden. Je gaat steeds langere afstanden afleggen. En om de zoveel tijd zit er een week tussen dat je weer eens wat minder kilometers maakt. Je lichaam heeft deze periodes nodig om te kunnen herstellen, om sterker te worden. Maar ook de laatste periode voor je wedstrijd heeft je lichaam rust en herstel nodig om sterk en uitgerust te zijn op de grote dag. Deze periode van herstel en rust word taperen genoemd.

Tijdens de taper periode gaat je trainings omvang (het aantal kilometers dat je loopt) drastisch omlaag. Een vermindering van kilometers van 40% tot 60% is heel normaal. Zorg er voor dat de intensiteit van je trainingen niet te veel omlaag gaat om afname van je kracht en conditie te voorkomen. Hoe lang de periode van taperen duurt is per persoon verschillend, ik ben zelf een week eerder dan op mijn schema stond mijn kilometers al af gaan bouwen omdat mijn lichaam tegengas begon te geven na maanden lang intensief trainen. Ik zit nu zelf in mijn tweede week, komende zondag loop ik in Amsterdam, en ik kan echt merken dat ik uitgeruster ben. Mijn lichaam voelt goed aan, alsof het me wil vertellen dat het zondag helemaal goed komt.

IMG_4451Je bereid je in die laatste periode ook geestelijk voor op dé GROTE dag. Het voelt heel tegennatuurlijk, om veel minder te trainen. Als ik naar mezelf kijk, in mijn tweede rust week, vind ik het een rare periode. Aan de ene kant zwaar omdat ik bang ben ineens mijn conditie en kracht kwijt raak door minder te trainen, aan de andere kant ook fijn omdat ik merk dat mijn lichaam er ook wel aan toe was.

Taperen is meer dan iets lichamelijks. Je zal merken dat je in de aanloop van je wedstrijd aan weinig anders meer kan denken. Je wordt ongedurig, was het maar alvast zover. Je raakt gespannen, ben ik er écht wel klaar voor? Ik denk dat ik op dit moment niet de leukste persoon ben om mee om te gaan, het liefst praat ik de hele dag over wat ik ga doen. Want ja, als je dan niet vol uit mag lopen, dán moet je er maar vol uit over praten! Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik knap chagrijnig kan worden wanneer ik wil lopen maar het niet mag, sorry Sas! Nog even volhouden en dan is mama weer de oude 😉

Zorg in deze periode dat je genoeg rust, genoeg slaap hebt (voorslapen zeg maar, want waarschijnlijk doe je de nacht voor je race geen oog dicht 😉 De sleutelwoorden in deze lastige twee weken voor je halve marathon zijn rust, rust en RUST! Heel veel succes met je voorbereidingen, en vooral met de laatste periode die tapering heet.

Voor welke wedstrijd ben jij momenteel aan het trainen?