Nee he! Steken in je zij

Steken in je zij

Of je nu een beginner bent of al wat langer hardloopt, we hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Die rottige steken in je zij. Ben je net lekker aan het lopen, steekt het zijn lelijke kop op. Gék word je er van! Maar wat ís het eigenlijk? En belangrijker nog, hoe kom je er vanaf?! 

Verschillende theorieën

De wetenschap lijkt er niet helemaal uit te zijn wat nu eigenlijk die steken veroorzaakt. Er zijn een aantal theorieën. Een van de theorieën is dat er rek ontstaat op de banden waar je ingewanden aan hangen, doordat je lichaam nu eenmaal schokken opvangt tijdens het hardlopen. Maar ook het harde werken van je middenrif om uit te kunnen ademen kan spierkramp in je middenrif krijgen en dat doet natuurlijk gewoon pijn. Maar ook teveel of te vet eten, te weinig drinken en een slechte loophouding worden wel als veroorzaker van steken genoemd. Bij mij is de grootste veroorzaker van deze ellende een zware maaltijd. Als ik ga lopen na mijn ontbijt of lunch dan is er niks aan de hand. Ga ik nou lopen na mijn avondeten, dan kan ik er op rekenen dat het de kop op steekt. Letterlijk in dit geval!

Voorkomen is beter dan genezen!

Hoewel er dus niet met zekerheid te zeggen is wat nu die steken veroorzaakt, kun je voor jezelf nagaan wanneer je er last van krijgt en daarmee aan de slag gaan om er geen of minder last van te krijgen. In mijn geval helpt het dus om licht te eten voor ik ga lopen. Maar ook voldoende drinken en een goede ademhaling kunnen er voor zorgen dat je geen last van steken krijgt. Diep in en uitademen hebben een positief effect op zijsteken, oppervlakkige ademhaling kan de klachten alleen maar erger maken. Ook een goede rompstabiliteit is belangrijk, hierdoor loop je beter en verminder je de kans op zijsteken.

En als je nu tóch steken krijgt?

Dan moet je zien dat je er vanaf komt! Klinkt makkelijk, en dat is het eigenlijk ook. Al is het in sommige gevallen niet de oplossing die je horen wilt. De meest eenvoudige oplossing is namelijk om te gaan wandelen tot de steken weg zijn. Maar ja, een hardloper gaat natuurlijk niet wandelen. Wil je nou écht niet gaan wandelen, dan kun je proberen het op te lossen door je armen boven je hoofd te brengen en je flink uit te rekken. Ook kun je even goed op je adem letten. Adem diep in en uit, probeer de uitademing te verlengen door uit te ademen door samen geperste lippen. Een van de keren dat ik eer last van had moest ik terug denken aan een grapje wat mijn vader altijd maakte toen ik nog klein was. Had ik ergens jeuk, en ik zei dat, dan gaf mijn vader vaak als antwoord “dan moet je terug jeuken” Bij steken in mijn zij zou zijn antwoord dus waarschijnlijk “dan moet je terug steken” worden. Ik heb dit wel eens gedaan, er even flink tegenaan duwen. In het geval van een beginnende steek hielp dit ook wel.

Kortom…

Je ontkomt er niet altijd aan, we hebben er allemaal wel eens last van. Vervelend, maar ook niet meer dan dat. Bij je volgende training gaat het vast weer beter! Onthoud dit: De enige slechte training, is de training die je niet hebt gedaan!

Wat doe jij om van die rottige steken af te komen?