snelenlangzaamSLAKIk snap er helemaal niks van, door langzaam te lopen zou je uiteindelijk sneller moeten worden….Toch moet het wel zo zijn, dat heb ik zelf in de anderhalf jaar dat ik nu loop wel ervaren. Maar hoe dat kan? Daar heb ik echt geen idee van, en ik wil het snappen. Ik kan het niet uitstaan als ik iets niet snap maar wel zou moeten weten. Weten en snappen zijn namelijk twee heel verschillende dingen.

Ongetraind

Toen ik net begon met hardlopen was ik nauwelijks in staat om een halve minuut aan een stuk hard te lopen. En hardlopen, ach het is een term die gebruikt wordt wanneer je een poging doet om door je op een bepaalde manier te bewegen, sneller te lopen dan wanneer je wandelt, maar echt hard ging het toen nog niet hoor. Even ter illustratie, tijdens een van mijn eerste trainingen die ik volgde met de app “Hardlopen met Evy” had ik de loopband per ongeluk ingesteld op 6,5 km.u , Na minder dan een  minuut kón ik niet meer! En qua afstand stelde het ook allemaal nog niet zoveel voor. Toen ik een keer 2km had gelopen was dat heel wat voor me! En nu? Ach, ik loop 10km met een gemiddelde snelheid van 8,7km/u. Ik ben dus verder gaan lopen én sneller terwijl ik langzaam liep!

Dus je wordt sneller door langzaam te lopen…

snellerEen lange duurloop doe je in een lager tempo, als je namelijk snel loopt houdt je dit minder lang vol en kom je dus niet zo ver. Die lange duurlopen zorgen ervoor dat je lichaam zich aan gaat passen, het aantal mitochondriën neemt toe, en je lichaam maakt meer haarvaten aan (mitochondriën zijn een soort energieleveranciers voor lichaamscellen, dus ook voor spiercellen). Haarvaten zorgen er voor dat je spieren beter doorbloed worden. En beter doorbloedde spieren zorgen er op hun beurt weer voor dat je prestaties zullen verbeteren. Hoe vaker en hoe verder je loopt, hoe meer je lichaam zich aanpast waardoor je weer sneller wordt. Wat nu voor jou snel is, is over een tijdje waarschijnlijk je duurlooptempo.

Dus vanaf nu hoef ik alleen maar rustig aan te doen?

Dat nou ook weer niet. Als je namelijk alleen maar rustig loopt zul je een langzame loper blijven. Het is belangrijk om ook af en toe snelheidstrainingen te doen. De kunst is om de juiste balans te vinden in snelle en langzame loopjes. Wissel je duurloop eens af met een interval- of fartlektraining. Gooi er eens een heuveltraining tussendoor om andere spiergroepen te trainen. Goed voor je lichaam, én tegen de verveling.

bloglovin