Over koffie en een reddende engel

Koffie automaat defect, heet water werkt wel” Een onschuldig briefje op de koffieautomaat. Mijn reactie hierop deed me schrikken, en nadenken. Een dag zonder koffie, dat zag ik toch echt niet zitten! Thee, normaal lust ik dat wel, maar nu kon ik het alleen maar zien als erg slechte vervanger van koffie. Ik, die altijd dacht dat ik een gewone koffie drinker was, ben misschien wel gewoon verslaafd aan caffeine!  En als ik eens ga zitten tellen hoeveel koffie ik nu eigenlijk drink, ben ik bang dat ik toe moet geven dat ik eigenlijk niet zonder koffie kan/wil. Op een normale werkdag drink ik al gauw 6 a 7 bekers koffie. Thuis iets minder, maar ook evengoed 4 a 5 bekers. En vandaag zou dus een dag zonder koffie worden, de monteur zou vandaag óf morgen komen voor reparatie van onze koffietappende vriend.

Toen rond drie uur de monteur tóch binnen wandelde kon ik de goede man wel zoénen, en toen na niet al te lange tijd de automaat weer klaar was wist ik niet hoe rap ik een bak koffie in moest tappen. Wat smaakte dát lekker. Geschrokken van het feit dat ik dus blijkbaar behoorlijk afhankelijk van cafeïne ben dook ik het internet op, op zoek naar….. Naar wat eigenlijk? Bewijs dat koffie goed voor je is? Een reden om geen koffie meer te drinken? Ik weet het eigenlijk niet eens.

Op koffieengezondheid.nl vond ik een vertaling van het concept advies van de European Food Safety Authority:

* Een enkele consumptie van cafeïne tot 200 mg (in één consumptiemoment) geeft geen reden tot zorg voor de veiligheid van volwassenen (18-65 jaar). Dit geldt ook wanneer de cafeïne wordt geconsumeerd in minder dan twee uur voor een intensieve training.
* Een cafeïne-inname van maximaal 200 mg per dag voor zwangere vrouwen leidt niet tot een verhoogd risico voor de foetus.
* Een enkele consumptie van cafeïne tot 200 mg en een dagelijkse inname van maximaal 400 mg cafeïne door vrouwen die borstvoeding geven leidt niet tot een verhoogd risico voor de zuigeling.
* Voor kinderen (3-10 jaar) en adolescenten (10-18 jaar) wordt een dagelijkse inname van 3 mg per kg lichaamsgewicht als veilig beschouwd.
* Een eenmalige consumptie van 100 mg per portie kan bij sommige volwassenen de slaap latentie verhogen (de hoeveelheid tijd die het kost om in slaap te vallen) en de slaaptijd verkorten, met name wanneer de cafeïne vlak voor het slapen gaan wordt geconsumeerd.

Koffie, cafeïne en gezondheid
Koffie wordt wereldwijd, dagelijks, gedronken door miljoenen mensen en is een van de best onderzochte componenten in het voedingspatroon. De vele honderden studies wijzen uit dat een gematigde koffieconsumptie, 3 tot 5 kopjes koffie per dag, past in een evenwichtig gevarieerd voedingspatroon en mogelijk een positieve bijdrage levert aan de gezondheid van de volwassen bevolking. Verder blijkt dat een gematigde koffieconsumptie positieve effecten kan hebben op zowel mentale prestaties (alertheid, concentratie) als fysieke duurprestaties. Tevens zijn er aanwijzingen dat langdurig gebruik van koffie het risico op neurodegeneratieve aandoeningen (zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson), diabetes type 2 en verschillende aandoeningen van de lever (zoals leverfibrose, cirrose en Hepatitis-C) kan verlagen.

Ik heb het verhaal gelezen, en ik heb besloten gewoon lekker mijn dagelijkse kopjes koffie te blijven drinken. Misschien alleen wat minder ? Hoe zit het met jou, ben je net als ik een echte koffieleut?