Should I stay, or should I go?

neckcheckdeel2goedHet seizoen voor griep en verkoudheden is weer aangebroken. Links en rechts hoor ik mensen om me heen snotteren en hoesten, sommigen zijn gewoon echt ziek. Heel vervelend, maar voor ons hardlopers nog vervelender want verkouden betekent niet hardlopen. Of misschien toch wel. Wanneer is het nu verstandig om niet te gaan? Wanneer kun je wel maar moet je het rustiger aan doen? Op internet kwam ik de term “Neck check” tegen, en ik denk dat dit wel een beetje houvast kan bieden bij het maken van de juiste keuze. Should I stay, or should I go?!

Neck check

Al snel kwam ik de term “Neck check” tegen. Dit houdt in dat je, wanneer je verschijnselen hebt bóven je nek, loopneus, verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn en oorpijn, je kan gaan sporten. Alleen wel op een lagere intensiteit voor ongeveer drie dagen, en dan kijk je hoe het met je gaat. Ben je weer opgeknapt ga je gewoon lekker weer trainen, heb je nog klachten boven je nek, dan plak je er nog een paar dagen aan vast.

Voor klachten ónder je nek gelden hele andere adviezen. Bij een piepende ademhaling, hoesten, spierpijn, kortademigheid en andere ziekteverschijnselen is het raadzaam om niet te gaan sporten, je lichaam heeft de tijd nodig om te herstellen. Voor iedere dag ziek wordt 2 dagen rust aangeraden.

Koorts

Als je koorts hebt gaan deze regels niet op, in geval van koorts mag je in geen geval gaan trainen. Het komt niet vaak voor, maar er zijn gevallen bekend van een geinfecteerde hartspier door sporten met koorts. Niet doen dus, hoe graag je het ook zou willen. Beter een griepje uitzieken dan de rest van je leven hartpatient!

Loop jij stiekem wel eens als je beter thuis kunt blijven?