IMG_0616Lopersknie, een van de veel voorkomende (overbelastings)blessures bij hardlopers. Net als shinsplints en een achillespeesblessure trouwens. Ik wil, net als in de artikelen over de laatste twee, beginnen met vertellen dat ik geen arts ben, en ook geen deskundige. Het enige advies dat ik je in geval van blijvende pijn tijdens het lopen kan geven, is om naar je huisarts of fysiotherapeut te gaan. Doorlopen met een blessure moet je nooit doen, je bent er uiteindelijk alleen maar langer door uit de running. Toch wil ik je hier wel vertellen wat een lopersknie is.

Hoe herken je een lopersknie?

Je hebt vast wel eens last gehad van je knie, misschien zelfs wel vaker dan eens. Maar niet ieder pijntje hoeft te wijzen op een lopersknie. Je herkent deze blessure aan pijn aan de buitenste knobbel van je knieën. De pijn begint geleidelijk, en wordt naarmate je verder loopt steeds heviger, dat kan zo hevig worden dat je niet meer verder kunt lopen. Zodra je stopt met lopen neemt de pijn weer af.

Hoe ontstaat deze blessure?

iliotibialebandEen lopersknie is een typische overbelastingsblessure, maar ook kleine afwijkingen in je lichaam hebben er invloed op. Zonder dat je het weet kun je een afwijking in je heupen hebben, en dat kan knieproblemen veroorzaken. In veel gevallen zijn  onderontwikkelde heupabductoren (de spieren die ervoor zorgen dat je been naar buiten kan bewegen) de oorzaak. Als deze spieren zwakker zijn zak je tijdens het lopen steeds een beetje door je heup waardoor er aan de pees waarmee deze spier aan de zijkant van je knie vast zit, harder getrokken wordt. De pees die aan de zijkant van je bovenbeen loopt, de Iliotibiale band, kan ook deze blessure veroorzaken. Deze pees zit vast aan het bovenste deel van je scheenbeen. Het is vermoedelijk niet de pees die over de buitenste knieknobbel schuift,  maar meer de druk die op de peesplaat/onderliggende weefsel ontstaat bij wanneer je je knie ongeveer 30 graden buigt.

Wat kun je er aan doen?

Verminder de trainingsintensiteit. Loop minder kilometers, en de kilometers die je loopt loop je op een lager tempo dan je gewend bent. Blijven je klachten aan, staak dan tijdelijk je trainingen en neem contact op met je huisarts of fysiotherapeut. Net als bij shinsplints en een achillespeesblessure geef ik ook bij de lopersknie benadruk ik nog maar een keer dat het heel belangrijk is om deskundige hulp in te schakelen. Dat lijk onoverkomelijk omdat je waarschijnlijk het advies krijgt om voorlopig niet te lopen, maar tijdelijk niet lopen is nog altijd beter dan nooit meer kunnen lopen omdat je je lichaam aan het slopen bent.

Op dit artikel kreeg ik een kleine correctie van sportfysio- en manueeltherapeut Maarten van hardloopblessurevrij.nl Maarten, heel erg bedankt voor je aanvulling!