Wat zijn koolhydraten?

koolhydraten

Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor zetmeel en suikers, en zit dus in alles suiker en zetmeel bevat. Aardappelen zijn bijvoorbeeld een goed voorbeeld van koolhydraatrijk voedsel, maar je vindt ze ook in groenten en fruit(in fruit zitten namelijk fruitsuikers)

Waar zijn ze goed voor?

In ons maag/darm stelsel worden koolhydraten afgebroken tot glucose (ook wel bloedsuiker genoemd) Ons lichaam heeft deze glucose nodig om te kunnen functioneren. In je dagelijkse leven heb je voldoende aan het voedsel dat je normaal eet om een gezonde hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen, mits je natuurlijk een normaal eetpatroon hebt. Als je gaat sporten gebruikt je lichaam meer glucose, en bij zeer intensief sporten kan het raadzaam zijn om extra koolhydraten te eten (of te drinken in de vorm van een sportdrank)

Wat gebeurt er als je teveel koolhydraten binnen krijgt?

Wanneer je meer glucose in je lichaam hebt dan dat je nodig hebt (omdat je veel koolhydraatrijk voedsel hebt gegeten), slaat je lichaam dit op als glycogeen in je spieren en lever. De voorraad glycogeen die je lichaam op kan slaan is voldoende voor een uur flink sporten. De opslag is niet onbeperkt, wanneer je meer glycogeen hebt dan je lichaam op kan slaan wordt het opgeslagen als vet. Daarom is het verstandig om er niet té veel van binnen te krijgen. We willen juist gewicht kwijt, toch?!

Snelle en langzame…..

suikerKoolhydraten worden niet allemaal even snel omgezet in glucose. Sommigen worden snel omgezet(suiker, snoep, koek, witte rijst, wit brood) en andere juist langzaam (volkoren brood, zilvervliesrijst, peulvruchten bijvoorbeeld) Hoe langzamer de ingenomen koolhydraten worden omgezet in glucose, hoe beter het is, omdat op die manier je bloedsuiker niet te snel stijgt en daalt. Groot voordeel van langzame (ook wel complexe koolhydraten genoemd) koolhydraten is dat ze veel vezels bevatten, en daardoor heb je langdurig een verzadigd gevoel. Dat is mooi, want zo verminder je de kans dat je tussen je maaltijden lekkere trek krijgt!

….. en vetverbranding

Om optimaal vet te kunnen verbranden zou je ‘s morgens voor je ontbijt (je lichaam heeft dan dus niet die glycogeen voorraad aangelegd na het binnen krijgen van koolhydraten en zal meteen vet verbranden om aan energie te komen) kunnen gaan trainen, als je dat doet op een manier dat je nog in staat bent om te praten zit je goed. Trainen met een lage intensiteit verbrand namelijk meer vet dan trainen met een hoge intensiteit. In een stuk van het NOC*NSF lees ik dat wanneer je in de drie uur voor je gaat sporten koolhydraten binnen krijgt, de vetverbranding tot wel 30% minder kan worden. De training kan wel zwaarder zijn op een nuchtere maag, en het herstel kan langer duren. Het is dus niet raadzaam om alleen maar op deze manier te trainen.

Als ik nu heel eerlijk ben moet ik er niet aan denken om op een nuchtere maag te gaan hardlopen of fitnessen, maar nu ik weet wat koolhydraten nu eigenlijk doén wil ik het toch eens een keer gaan proberen.

Lees ook in de serie “En wat je misschien nog niet weet”…..afvallen met shakes