Kilocalorieën, en wat je misschien nog niet weetWat is metabolisme precies?

Metabolisme, ook wel stofwisseling genoemd, is het proces waarbij je lichaam in een bepaalde tijd de voedingsstoffen die je binnen krijgt omzet in energie. Door meer te bewegen en je eetpatroon aan te passen kun je je metabolisme beïnvloeden. Leeftijd, geslacht, lengte, hormonen en erfelijkheid zijn factoren die invloed hebben op je metabolisme, hier kun je (helaas) niks aan doen.

Even over kilocalorieën.

Een volwassen vrouw heeft per dag ongeveer 2000 kCal nodig, een volwassen man ongeveer 2500 kCal. Als je een gezonde leefstijl hebt, en geen zware arbeid verricht, blijf je hiermee op gewicht. Als je meer dan het aanbevolen aantal kCal binnen krijgt, en niet sport of geen zwaar werk verricht zul je aankomen. Voor iedere 3500 kCal die je teveel binnenkrijgt, zul je een halve kilo aankomen. Andersom geldt natuurlijk ook, voor iedere halve kilo die je af wilt vallen zul je 3500 kCal extra moeten verbranden.

Dan eet je toch gewoon veel minder?

Ik houdt me vast aan de richtlijn van het voedingscentrum 1500 kCal per dag om af te vallen (en als ik straks op gewicht ben dus 2000 kCal om op gewicht te blijven) Je lichaam heeft namelijk wel voedingsstoffen nodig, en ook die kCal die zoveel mensen verwensen zijn hard nodig voor processen waar je eigenlijk nooit bij stil staan (ademhaling, bloedsomloop, verteren van voedsel bijvoorbeeld) Dus minder dan die 1500 kCal zou ik nooit doen.

image

En sporten dan?

Doen! En dan het liefst een combinatie van cardio en kracht training. Kracht training heeft op de langere duur een heel aangename bijkomstigheid. Je bouwt er namelijk spieren mee op, en spieren verbranden meer kCal dan vet! Een kilo spiermassa verbruikt per dag ongeveer 70kCal, en een kilo vet verbruikt per dag maar 4 kCal.

Wat voor mij werkt.

Sporten! Ik was altijd anti bewegen, jaren heb ik niks aan sport gedaan. Inmiddels ben ik driekwart jaar bezig en sport ik 3 à 4 uur in de week. Hardlopen, cardio, krachttraining en bodypump. En geloof het of niet, ik kan er inmiddels bijna niet meer zonder!
– Bewuster bezig zijn met eten. Dat begint al met boodschappen doen. Maak gezonde keuzes. Vind je appels maar saai? Kies dan wat exotischer fruit! Maak er een traktatie van! In het weekend wat lekkers op tafel? Doen! Maar kies voor iets gezonds (eerlijk is eerlijk, als mijn dochter lekker chips zit te smullen ga ik ook niet zitten kauwen op een wortel) Hoe meer ik afval, hoe makkelijker het me afgaat om gezonde keuzes te maken. Tegenwoordig sla ik met gemak een gebakje af op een verjaardag, en leg er bij uit dat ik niet aan het lijnen ben, maar bewuste keuzes maak die goed zijn voor mij.