warming2En hoe gaat het met je warming up?” Met het schaamrood op mijn kaken moet ik aan mijn trainer bekennen dat ik eigenlijk maar wat doe. Ach, tien minuutjes op de fiets zal wel goed zijn, toch?! Eerlijk gezegd snap ik die heisa om dit onderwerp niet zo. Ik vind het eigenlijk alleen maar tijdverspilling, ik zie het nut er niet van in. En daar zit nu net het probleem, als ik iets niet snap of er het nut niet van in zie dan kan ik het me niet eigen maken. Een warming up kan ik wel doen, maar ik doe het dan maar halfbakken want ik heb eigenlijk geen idee waarom ik het doe. En dan doe ik het nog niet eens altijd, ik heb er ook vaak gewoon geen zin in. Tot mijn trainer me vanmorgen flink aan het werk schopte, “ga maar een heuveltraining op de fiets doen”. Hij stelde hem voor me in, en daar ging ik. En dat was eigenlijk wel gaaf! Het was wel heel zwaar, maar ik had wél echt het idee dat ik met iets goeds bezig was. En dus wil ik het me toch wel eigen gaan maken, zo’n warming up. Maar om dat vol te houden moet ik snappen waarom het goed voor me is. En dat wil ik  met jou delen.

Waarom zou je je opwarmen?!

De meningen over het voorkomen van blessures door het doen van een warming up zijn aardig verdeeld. Toch is het wel goed om het te doen, een warming up zorgt ervoor dat je snelheid, kracht en uithoudingsvermogen positief beinvloed worden, het zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor de inspanning die je gaat leveren. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk bereid je jezelf voor op een sportieve prestatie tijdens een warming up. Je spieren zijn na een warming up beter doorbloed en daardoor minder gevoelig voor voor blessures. Doordat stofwisselingsprocessen sneller gaan komen je spieren ook sneller aan energie en zuurstof, en deze zijn weer nodig om inspanning te leveren. Het gevolg hiervan is weer dat er minder afvalstoffen geproduceerd worden, met als eindresultaat dat je minder spierpijn zult hebben!

Maar hoe doe je dat dan?

warmingup2

Iedere sport heeft zo zijn eigen opwarming, ik kijk in dit geval even naar hardlopen. Als je voor een lange duurloop gaat vergt dit een iets andere aanpak dan wanneer je voor een interval gaat. Al verschilt het niet heel erg veel. Ga je voor een lange duurloop, dan begin je heel rustig aan met hardlopen. Echt heel rustig aan (ik weet het, ik weet het, dat valt niet mee!) Je kunt op een gegeven moment voorzichtig je tempo opvoeren tot je in het tempo loopt waarin je je training wilt doen. Ga je nou vandaag bijvoorbeeld een interval training doen, dan ga je eerst vijftien minuten opwarmen, je lichaam moet immers goed opgewarmd zijn voor de te leveren inspanning. Loop die vijftien minuten op een rustig tempo, straks mag je knallen! Het rekken van je spieren doe je pas als je goed bent opgewarmd, je wilt immers niet geblesserd raken!

 

En als je nou bijvoorbeeld gaat fitnessen, hoe pak je dat dan aan?

Wanneer je gaat fitnessen is het ook goed om je hele lichaam goed op te warmen. Mijn trainer heeft me afgelopen zondag op de fiets gezet en me een heuveltraining laten doen. Het was flink werken, maar dit was eigenlijk voor het eerst dat ik me goed heb opgewarmd voor ik aan mijn eigenlijke workout begon. 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er wel echt toe aan moet zetten, omdat ik niet echt verschil merk met sporten zonder goede opwarming. Oke, ik ben blessurevrij en ik heb minder spierpijn, maar of dit alleen komt door een warming up? Dat weet ik niet. Toch wil ik het me wel eigen gaan maken, ik vond het leuk om te doen én aan het einde van mijn workout had ik nog flink wat extra calorieen verbrand ook. En dát is nog eens een leuke bonus! Op een van de hardloopgroepen op Facebook zei iemand dat het per persoon verschilt of het wel of niet goed is om op te warmen, en ik denk dat hij daar wel eens gelijk in kan hebben.