Afgelopen week plaatste hier ik al deel 1 van mijn jaaroverzicht 2015. In de tweede helft van dit jaar is er ook een hoop gebeurd in mijn nieuwe fitte leven. Zo kon ik “ineens” 10 kilometer hardlopen, ontdekte ik wandelen en kwam ik in het Olympisch Stadion over de finish! Benieuwd naar deel 2 van mijn jaaroverzicht 2015? Lees dan lekker verder!

Juli: De maand van andere bewegingsvormen

Wandelen, ik had er altijd een broertje dood aan. Saai, duurt lang, is voor oude mensen. Niks voor mij dus. Tot ik in juni met mijn pap in Friesland een flink eind ging wandelen. Toen moest ik toegeven dat het toch wel leuk kon zijn, je ziet nog eens wat! En zo gingen we in Juli wandelen in de Schoorlse bossen. Oke, het ging niet helemaal zoals het moest, we liepen ergens fout dus in plaats van 17 kilometer liepen we er slechts 11. Maar ik heb genoten, en inmiddels prikken we iedere maand een mooie wandeling en lopen af en toe ook andere familieleden mee die het ook leuk vinden om te wandelen.

Augustus: De maand van mijn derde wedstrijd

Het was qua temperatuur heerlijk toen we van huis wegreden, maar eenmaal in het startvak werd het toch wel warm! Nog nog even mijn drinkbelt opgehaald, die bleek ik onderweg echt wel nodig te hebben ondanks dat ik maar 5 kilometer liep. Ik zou deze wedstrijd op gevoel gaan lopen, en dus had ik mijn vriendje Polar thuis gelaten. Kreeg ik spijt van en doe ik dus ook nooit meer! De Marktstadrun in Purmerend vond ik tot dat moment de leukste run die ik gelopen heb, de sfeer was echt geweldig! Wil je mijn hele verslag van deze run lezen, dat kan hier

September: De maand van 10 kilometer

En zo gebeurde het dat ik in september in staat was om 10 kilometer te lopen. Aan een stuk welterverstaan. Waar ik toen ik net begon met hardlopen nog niet aan kon denken, ik was er van overtuigd dat ik dat nooit zou halen. Tien kilometer was voor mij iets dat alleen getrainde lopers kunnen doen. En dat klopt ook wel een beetje. Alleen ben ik er nu zelf ook een, al zal ik nooit tot de snelle lopers behoren. Het heeft een tijdje geduurd voor ik het uit durfde te spreken, maar inmiddels weet ik ook wel dat ik gewoon een hardloper ben. Inmiddels is het december en kan ik verklappen dat ik mijn kilometers uitgebreid heb naar 15, dat ik door intervallen steeds een stukje sneller word, en dat ik me heb ingeschreven voor mijn eerste halve marathon!

Oktober: De maand van het olympisch stadion en een mislukking

Het leek me geweldig om te mogen finishen in het Olympisch Stadion, en dus schreef ik me op 28 mei in voor de 8 kilometer tijdens de marathon van Amsterdam. Een uitgebreid verslag van die dag kun je hier teruglezen. Oktober was ook de maand van de mislukte duurloop. Tijdens een van mijn trainingen ging ik veel te hard, met als gevolg dat ik finaal instortte en even bang was die middag nog op de hartbewaking terecht te komen. Hoe dit afliep kun je hier lezen. Uiteraard ging ik niet bij de pakken neer zitten. Ik nam een weekje rust en ging daarna rustig aan weer verder met mijn trainingen.

November: De maand van de boerenkoolloop en het Olympisch stadion

Zoals gezegd ben ik wandelen ook echt gaan waarderen. In November werd  in Warmenhuizen de “Boerenkoolloop” gehouden. Naast een hardloopwedstrijd kon je ook meedoen aan een wandeltocht van 10 km. En zo ging ik met mijn vader, broer en oom naar Warmenhuizen om te gaan wandelen. Het was vreselijk mistig, maar we hebben er wel enorm van genoten (volgend jaar weer he, mannen!) November was wederom een maand van het Olympisch stadion, want…..Ik heb me ingeschreven voor de halve marathon op 19 oktober 2016!

December: De maand van bezinning

Het is eigenlijk onvermijdelijk, iedereen doet het denk ik wel. Nadenken over het afgelopen jaar. Ook ik. En ik besloot om mijn oude, dikke ik een brief te schrijven, hier kun je hem lezen. December is ook de maand van de 15 kilometer. Hoewel die halve marathon nog een tijdje gaat duren, ben ik zowel in kilometers als in snelheid lekker bezig. 10 km loop ik inmiddels in een uur en dertien minuten, de grootste afstand die ik kan lopen is 15 kilometer.

Het afgelopen jaar heeft me dus veel goeds gebracht. Ik heb keihard geknokt om mijn doelen te bereiken, ik weet wat ik kan. Niet alleen lichamelijk heeft dit jaar me gesterkt, kan ik je vertellen. Hardlopen heeft op meerdere vlakken grote voordelen (lees hier maar eens!) Ik ben zo vreselijk blij dat ik ben gaan sporten, en dat ik ben gaan hardlopen!

Wat heb jij het afgelopen jaar geleerd? Was het een positief jaar? Wil je dingen veranderen, en wat zou dat dan zijn? Vertel, ik ben nieuwsgierig naar wat je bezig houdt!

Deel 1 nog niet gelezen, en ben je toch wel nieuwsgierig? Lees dan hier over het eerste half jaar van 2015