10Hardlopen met warm weer, in de zomer ontkom je er niet altijd aan.  Neem nou vandaag, het wordt zelfs aan de kust vandaag 30 graden! Hoewel ik er zelf geen voorstander van ben om met hoge temperaturen te lopen, is het wel mogelijk om dit te doen. Er zijn dan wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, als je een aantal voorzorgsmaatregelen neemt dan kun je gewoon gaan hardlopen.

Loop niet op het heetst van de dag

IMG_2826Maar zet bijvoorbeeld je wekker een uurtje eerder zodat het nog wat koeler is. Lukt dit niet, loop dan pas aan het einde van de dag wanneer het weer iets is afgekoeld. Maar ook hier ontkom je niet altijd aan. Boven de 25 graden is het af te raden om te gaan lopen, dus wees verstandig en sla liever een training over dan dat je jezelf in de problemen brengt.

Drink genoeg, en optijd

Drink ook op de dagen dat je niet hardloopt, genoeg. Wanneer je steeds kleine beetjes drinkt,  en niet teveel in een keer, kan je lichaam  het vocht beter opnemen. Als je grote hoeveelheden in een keer drinkt verdwijnt een groot deel ervan direct in je blaas, en heeft je lichaam er dus nog niet zo veel aan. Op de dag zelf drink je ook nog steeds kleine beetjes, maar denk er aan dat je op tijd stopt! Je wilt namelijk echt niet met een volle blaas aan de start van een wedstrijd staan, of onderweg steeds moeten stoppen vanwege hoge nood.

Neem drinken mee voor onderweg

IMG_2699Maar het is natuurlijk ook heel belangrijk dat je onderweg genoeg drinkt. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt natuurlijk gewoon een flesje of je bidon in je hand houden, maar persoonlijk vind ik dit helemaal niet zo prettig. Zelf liep ik met een gordel met daarin 2 flesjes van 170ml. Net genoeg voor de afstanden die ik loop. Het werkte, maar ik worstelde er eerlijk gezegd wel  iedere keer mee omdat ik hem het liefst laag op mijn heupen draag en hij dan toch stiekem steeds omhoog kroop. Er zijn ook gordels waar je een bidon in kunt doen, hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Kort geleden heb ik mezelf een drinksysteem dat lijkt op de  Camelbak (inderdaad, met alleen een “K”) cadeau gedaan, dit is een rugzak met daarin een waterzak waar een rietje aan zit. Zo kun je tijdens het lopen heel makkelijk door dat rietje drinken zonder halsbrekende toeren uit te hoeven halen. Ik heb er nu 1 keer mee gelopen en ik kan je vertellen dat ik niet anders meer wil! Binnenkort komt er een review over mijn fijne drinksysteem.

Doordat je zweet verlies je behoorlijk wat electrolyten, mineralen en vitaminen, en je doet er verstandig aan om wanneer je langer dan een uur gaat lopen sportdrank mee te nemen om die tekorten weer aan te vullen.

Heb jij de Z-Factor?!

hardlopen in warm weerSmeer jezelf goed in met zonnebrand met een hoge beschermingsfactor, het beste kies je voor een waterproof bescherming vanwege het vele zweten. Het is verstandig om niet op de heetste uren van de dag, tussen 12.00 en 16.00, te gaan lopen. Zet bijvoorbeeld liever je wekker wat vroeger zodat je heel vroeg kunt gaan lopen, of loop in de avonduren.

You can leave your hat on

IMG_1012Zelf ben ik geen voorstander van lopen met een pet op, ik word altijd misselijk van de warmte omdat mijn lichaam de warmte niet kwijt kan (de meeste warmte raakt je lichaam via je hoofd kwijt, en dat gaat niet als je een pet op hebt) Wil je nou toch het zweet uit je gezicht houden, en zorgen dat het niet in je ogen loopt, kun je natuurlijk kiezen voor een zweetband. Het ziet er wel niet heel charmant uit, maar het werkt wel! Zonder pet heb je wel meer last van de zon in je ogen, zorg dus voor een goede zonnebril (lees dit stuk maar eens over de Rivbos zonnebril die ik mezelf laatst cadeau heb gedaan)

Teek it or leave it

Controleer jezelf ná je loopje, zeker wanneer je door natuurgebied hebt gelopen, altijd op teken! Nu kan ik hier een heel relaas houden over teken, en de gevaren van die nare beestjes, maar dat hebben anderen al gedaan. Ik verwijs je daarom liever door naar deze website, hier staat heel veel informatie op, lees het even!