Ik heb me voorgenomen om niet meer te doen aan goede vodream2ornemens voor het nieuwe jaar. Ten eerste omdat ik vind dat je op ieder gewenst moment dingen kunt gaan doen of laten die goed voor je zijn, en ten tweede omdat ik het toch nooit vol houd. En velen met mij.

Persoonlijk vind ik goede voornemens altijd erg gekunsteld, ook al deed ik er zelf ook ieder jaar weer aan mee. Op een moment dat je er eigenlijk helemaal niet klaar voor bent neem je je “even” voor dat je bijvoorbeeld meer wilt gaan sporten. Maar meer dan dat voornemen is er ook niet. Je weet niet wat je wilt gaan doen, hoe vaak en wanneer.

Je hebt geen plan om je doel te halen, en een doel zonder plan is niet meer dan een wens. Daar gaat het vaak al mis. Je voornemen zakt weer weg, je vergeet je voornemen weer, en er komt niks van terecht. Je schrijft je op 2 januari, net als al die andere mensen met het zelfde briljante idee, snel in op een sportschool. Je gaat trouw iedere week een uurtje heen, rent wat op de band of stapt op zo’n stoere crosstrainer en hangt wat in de fitness apparaten. Maar eigenlijk heb je geen echt goed plan, je doet maar wat. Dat uurtje per week aanklungelen levert niet genoeg resultaat en na een week of drie gooi je het bijltje er dus maar weer bij neer. Ik kan je vertellen, de eerste maand van het jaar mijdt ik de sportschool zoveel mogelijk, om vervolgens in februari weer net als de rest van het jaar lekker de rust en ruimte te hebben, want dan zijn de goede voornemens alweer vergeten en gaat men weer over tot de orde van de dag.

Om een goed voornemen te laten slagen moet je dus meer doen dan alleen maar even uitspreken dat je iets wilt veranderen in je leven. Je zult een plan moeten maken. Zet voor jezelf duidelijk op papier wát je precies wilt veranderen, en wát je gaat doen om dit te bereiken. In plaats van “Ik ga afvallen” kun je bijvoorbeeld beter opschrijven “Ik ga alleen nog in het weekend snoepen, en door dit te doen wil ik in een maand tijd twee kilo afvallen”Dit is een duidelijk doel, en je schrijft er ook duidelijk bij hoé je dit wilt bereiken. “Ik wil meer gaar bewegen” kan ook van alles zijn, duidelijker is bijvoorbeeld “Ik ga twee keer per week hardlopen” of “Ik ga iedere dag een half uurtje wandelen” Ook dit zijn duidelijke afspraken die je met jezelf maakt.

En dan komt het volgende belangrijke ingredient voor het slagen van je voornemens. Wilskracht, échte, pure en keiharde wilskracht. Geloof me, dit heb je niet zomaar even op een koude zaterdagavond, wanneer je voor jezelf je voornemens op papier zet, of uitspreekt tegen een vriendin. Wilskracht heb je iedere dag nodig, vooral op de dagen dat je eigenlijk helemaal níet wilt. Goede voornemens komen vaak in een opwelling, wilskracht en impulsiviteit zijn geen goede combinatie. Voor mij nog een reden om juist níet op 1 januari iets drastisch om te gooien in mijn leven. Ik denk er liever goed over na, bedenk me hoe graag ik die verandering wil en of ik bereid ben daar dingen voor in de leveren. Vervolgens maak ik een plan, doe ik mijn doel wil bereiken, en met dat plan ga ik aan de slag.

happy new rear

En nu zeg ik natuurlijk niet dat het niet mogelijk is om je aan je goede voornemens te houden, het schijnt dat 8% het wel vol houdt. Dus, vertel me….Heb jij nog goede voornemens, en belangrijker, wat is je plan om je eraan te houden zodat jij komend jaar bij die 8% zit?