Herstellen na inspanning is net zo belangrijk als de inspanning zelf! Ook ik ben er zo een die maar doorgaat. Over twee weken mijn eerste wedstrijd, dus trainen vind ik nu erg belangrijk. Afgelopen week kwam ik mezelf tegen, ik had na een training behoorlijk last van mijn scheenbenen. En dus besloot ik, volledig tegen mijn gevoel in, om zaterdag rust te nemen en niet te gaan hardlopen. Zondag was het pasen dus kon ik niet naar de bodypump les dus had ik een extra dag rust. En wat voelde ik me beroerd! Ik wilde sporten! Toch heeft het me goed gedaan, die twee dagen extra rust. Maandag kon ik zonder problemen gewoon weer doorgaan met mijn training. Het was wel zwaar, maar ik liep pijnvrij! En zo kwam ik er achter dat het toch allemaal wel klopt wat ik lees. Na sporten moet je je lijf rust gunnen om te kunnen herstellen.

Waarom is herstellen na inspanning belangrijk?

Door te trainen, of dit nu hardlopen of bijvoorbeeld kracht training is, beschadig je je spieren iedere keer een beetje. Na de inspanning herstellen je spieren zich zelf, en hierdoor worden ze steeds sterker. Dit fenomeen, spieren die zich herstellen na een training en wel zo dat ze sterker zijn dan voor de training wordt ook wel supercompensatie genoemd. Om sterker te worden zul je dus moeten trainen. Steeds weer opnieuw, je spieren hebben namelijk steeds een nieuwe prikkel nodig om tot herstel over te gaan. En dat bereik je door te blijven trainen. Als je niet of te weinig rust na een training treedt er geen supercompensatie op, je lichaam wordt dus niet sterker na de laatste training. In het ergste geval wordt je niet sterker, maar neemt je spierkracht  juist af! Herstellen na inspanning is dus in feite net zo belangrijk als de inspanning zelf!

herstellen na inspanning

Hoeveel rust heb je nodig?

Dat is per persoon verschillend. Iemand die een marathon heeft gelopen heeft meer tijd nodig om te herstellen dan iemand die een loopje van 5KM achter de rug heeft. Maar ook dat hoeft weer niet zo te zijn. Iemand die net begint met hardlopen heeft na een training meer rust nodig dan iemand die al langer loopt. Zo zijn er vele factoren die invloed hebben op de tijd die je lichaam nodig heeft om te herstellen na een training.

Het herstel een handje helpen

Je kunt het herstellen na inspanning van je lichaam ook een klein handje helpen. Zo kunt je bijvoorbeeld na je training een koolhydraatrijke maaltijd kunnen nemen (lekker een boterham met pindakaas!) Het beste eet je dit binnen 2 uur na het afronden van je training. Je lichaam heeft deze koolhydraten hard nodig om de verbruikte glycogeenreserves in je spieren en lever weer aan te vullen. En glycogeen is nodig om je spieren de energie te geven om te groeien! Aanvullen dus, die reserves! Slaap genoeg! Blijf niet tot diep in de nacht op, maar neem je rust om je lichaam optimaal te laten herstellen. Neem na je trainging de tijd voor een goede cooling down. Je hele lichaam heeft keihard gewerkt, en moet weer tot rust gebracht worden. Je bloedcirculatie heeft zich tijdens de training dusdanig aangepast dat het meeste bloed naar je spieren gaat. Als je een goede cooling down doet wordt je bloedsomloop weer normaal. Ook helpt het bij het afvoeren van afvalstoffen zoals melkzuur en hierdoor zul je minder last hebben van stijven spieren. Voor het afvoeren van die afvalstoffen is het ook heel belangrijk om goed te drinken! Dit is ook nodig om het vocht dat je kwijt raakt door te zweten weer aan te vullen. Drinken is zeer belangrijk (maar natuurlijk niet teveel, het gevaar van teveel drinken kun je hier lezen)