Schrap je koolhydraten en je valt af.

Feiten en fabels over afvallenFeiten en fabels over afvallen, er zijn er genoeg. De meest hardnekkige die ik op het moment hoor is de bewering dat je door koolhydraten uit je dagelijkse voeding weg te laten, je meer af valt. Dit is maar gedeeltelijk waar, het ligt er alleen wel aan wélke koolhydraten je weg laat. Er is namelijk onderscheid tussen snelle en langzame koolhydraten (voor meer uitleg hierover kun je hier terecht) Snelle koolhydraten, deze zitten bijvoorbeeld in snoep, koek, witbrood en witte rijst, bevatten weinig vezels waardoor je snel na het eten ervan weer trek zult hebben. Omdat je suikerspiegel ook nog eens sterke pieken en dalen vertoont door het eten van snelle koolhydraten, zal je eerder naar nog meer snoep grijpen. En we weten allemaal waar te veel snoepen toe leidt, dus door de snelle koolhydraten te laten staan (niet meer snoepen dus!) zal je inderdaad afvallen.

Langzame koolhydraten zijn weer wel goed voor je, en heb je ook gewoon nodig. Ze bevatten veel vezels waardoor je langer een verzadigd gevoel hebt en minder snel naar slecht eten zult grijpen. Ook zorgen langzame koolhydraten er voor dat de glucose uit koolhydraten langzamer wordt opgenomen, en daardoor zal je geen enorme pieken in je suikerspiegel zult hebben (ook geen dalen, waardoor de neiging om naar slecht eten te grijpen minder wordt) Persoonlijk zal ik dus ook nooit meedoen met de hype die voorschrijft dat je door je koolhydraten uit je dieet te schrappen af zult vallen. Wel sta ik er achter om de snélle koolhydraten uit je menu weg te laten. Dus…beetje feit, beetje fabel.

Ik mag niet meer snoepen

Doe maar wel joh! Maar beperk je snoepmomenten zoveel mogelijk. Door jezelf helemaal te verbieden om te snoepen maak je het onnodig moeilijk. Gun jezelf bijvoorbeeld in het weekend iets lekkers, en geniet hier dan ook echt van. Van een (of misschien voor jou wel twee) keer iets ongezonds eten kom je echt niet in een keer aan. Voor mij helpt het enorm om doordeweeks ook niks aan snaaierij in huis te halen, doordat het niet in huis is kan ik het ook niet pakken. Pas op zaterdag ga ik dan iets lekkers halen voor ’s avonds. Een echte fabel dus.

changeNa acht uur in de avond, mag je niks meer eten

Fabel! Het maakt niet uit wanneer je iets eet, het gaat er om wát je eet. Het is namelijk belangrijk dat je niet meer kcalorieën binnen krijgt dan dat je verbrand! Zo simpel is het, en dan maakt het niet uit op welk tijdstip je eet, je lichaam doet haar werk op ieder tijdstip. Zelf heb ik altijd mijn Polar M400 om, dit is naast een sport horloge ook een activity tracker. Een activity tracker in combinatie met de app “My fitness pall” zorgt dat je vrij nauwkeurig bij kan houden hoeveel energie er in gaat en hoeveel je verbrandt. Als je nou verstandig bent verdeel je je kcal zodanig over de dag dat je in de avond nog wat kunt eten wanneer je trek krijgt en je niet met een hongergevoel je bed in duikt, want jij weet net zo goed als ik dat slapen dan lastig wordt.

Van vet wordt je dik, je kunt het beter laten staan

Als je het hebt over verzadigd vet (dat zit veel in dierlijke en volvette producten zoals 48+ kaas, worst, koek, zoutjes) dan klopt dat wel. Verzadigd vet heeft een negatieve invloed op het LDL-Cholesterol, wat niet goed is voor je bloedvaten. Teveel van dit cholesterol in je bloed geeft een verhoogd risico aandoeningen aan hart en bloedvaten.

Onverzadigd vet is beter, omdat dit het gehalte aan LDL-cholesterol in je bloed juist verlaagd. Deze vet soort vind je bijvoorbeeld in vis, vloeibare bak- en braadproducten en noten.

Vet heb je ook nodig, naast eiwitten en koolhydraten is vet namelijk ook een brandstof. In goede vetten zitten de vitamines A , D , E en K nodig hebt voor een gezond lichaam. Ook deze stelling is dus een fabel.

Ontbijt is heel belangrijk, en moet je niet overslaan

Havermout4_bewerkt-1In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren is het niet verstandig om je ontbijt over te slaan. Je hebt een flinke tijd niet gegeten, je lag immers lekker te slapen. Je lichaam is dan echt wel weer toe aan voeding, het moet  de hele dag weer hard werken. Wanneer je deze maaltijd over slaat zal je bloedsuikerspiegel in een flinke dip komen waardoor je sneller naar een ongezonde hap zal grijpen, en dat zorgt er dan weer voor dat je niet af valt. De calorieën die je lijkt te besparen bij het overslaan van die eerste maaltijd haal je dus dubbel en dwars in in de loop van de dag door te gaan snacken.

Maar stel nou dat het je wel lukt om de dag zonder ontbijt te starten, en de snacks te laten staan. Dan nog is het niet verstandig om de dag niet te beginnen met een gezonde maaltijd. Wanneer het te weinig voeding krijgt gaat je lichaam namelijk in de “spaarstand”. De voedingsstoffen dié het dan binnen krijgt worden opgeslagen als vetreserves om te “overleven” Je lichaam weet namelijk niet dat het niet om voedselschaarste gaat, en zal doen wat het moet doen om te overleven. Gevolg, je zal niet afvallen. Conclusie: feit