IMG_0691Met al die artikelen over blessures lijkt het wel op alsof je door hardlopen alleen maar geblesseerd raakt, maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn wel een aantal blessures die bij hardlopers vaker voorkomen dan bij niet hardlopers. Naast een blessure aan je achillespees, een lopersknie en shinsplints is ook fasciïtis plantaris een blessure die vaak voorkomt bij hardlopers. Ik wil graag even duidelijk erbij vertellen dat ik geen arts of deskundige ben. Advies over hoe je hiermee om moet gaan kan ik je dus niet geven, het enige dat ik je kan aanraden is om er niet mee door te lopen er ermee naar je huisarts of fysiotherapeut te gaan. Met doorlopen maak je het alleen maar erger, en zal je uiteindelijk alleen maar langer uit de running zijn. Dus wees verstandig en ga ermee naar een deskundige. Ik wil je hier wel vertellen wat het is.

Hielspoor, of ontstoken peesplaat

Hielspoor

De termen fasciïtis plantaris en hielspoor worden vaak door elkaar gebruikt, toch zijn dit twee verschillende dingen. Hielspoor is eigenlijk niet meer dan een beenvormig uitsteeksel onder het hielbeen, en fasciïtis plantaris is een ontstoken peesplaat. Dat beenvormige uitsteeksel wordt door je lichaam zelf aangemaakt wanneer er door overbelasting kleine scheurtjes ontstaan in de aanhechting van het bot, en zorgt ervoor dat die aanhechting verstevigd wordt. Van hielspoor op zich hoéf je geen klachten te hebben, er zijn veel mensen die zo’n uitsteeksel hebben zonder hier last van te hebben. Van een ontstoken peesplaat wel heb je wel last.

Hoe herken je het?

fasciitisplantaris2Je voorvoet is door middel van een peesplaat, de fascia plantaris, verbonden aan je hielbeen. Door overbelasting kan er een ontsteking ontstaan aan de aanhechting van het peesblad aan het hielbeen. Dit kenmerkt zich door stekende pijn onder de hiel tijdens het lopen, maar ook gaan lopen als je een tijdje stil hebt gezeten kan pijnlijk zijn.

Hoe kom je eraan, en hoe kom je eraf?

Er zijn verscheidene manieren om fasciitis plantaris op te lopen. Je leeftijd speelt mee, maar ook platvoeten of holvoeten kunnen dit probleem veroorzaken. Ook bij hardlopen loop je een kans op deze kwaal. Verkeerd schoeisel, maar ook een te hoge trainingsintensiteit kan een oorzaak zijn. Laat je daarom goed voorlichten wanneer je nieuwe schoenen aan wilt schaffen en zorg er voor dat je niet te veel traint. Het is verstandig om bij aanhoudende pijn contact op te nemen met je huisarts of fysiotherapeut, met het juiste advies en de juiste behandeling is dit probleem op te lossen.