IMG_0058Echt, er was een tijd dat ik alles wat met bewegen te maken had verafschuwde. Ik was liever lui dan moe, vond oprecht dat ik het te druk had om óók nog te moeten sporten. Fitte mensen vond ik maar obsessief. Nee ik was goed bezig, niks mis met een flinke portie overgewicht! Waarom naar de sportschool als je jezelf ook kunt trakteren op een calorieënbom! Waarom hardlopen als je ook lekker op den luien bips op de bank kunt hangen! Waarom jezelf straffen met gezond eten als je ook lekkere vette, zoete en ongezonde kost naar binnen kunt proppen! En geloof me, ik was een meester in het verzinnen van smoesjes om maar niks aan mijn ongezonde leefstijl te hoeven doen. De volgende smoesjes vond ik toen goede redenen om maar niks te hoeven doen. Ik vertel je er ook de antwoorden bij hoe het op te lossen is, zodat je er niet meer onderuit kan om te gaan bewegen!

  1. Met stip op een. Geen tijd. Ik herhaal, ik heb geen tijd! Kom op zeg, ik ben alleenstaande moeder die 4 dagen in de week werkt voor de kost. Als ik uit mijn werk kom kan ik thuis nog eens zorgen dat er gegeten kan worden, tegen de tijd dat ik rustig kan zitten is het 20.00. Daarbij ga ik ’s avonds de deur niet uit, ik wil mijn dochter niet alleen thuis laten als het donker is. * De oplossing is zó simpel! Er bestaat ook nog zoiets als “Weekend”, je weet wel, twee dagen in de week dat je niet hoeft te werken. En dat zijn mooie dagen om eens een bezoekje aan de sportschool te brengen! Al is het maar een van de twee dagen. En je maakt mij niet wijs dat je geen tijd hebt om even een rondje te gaan hardlopen voor je aan het werk gaat. En ja, daar heb je wel discipline voor nodig, je zal er misschien een uurtje eerder voor je bed uit moeten. Het is echt niet altijd makkelijk om in de kou, nattigheid en duisternis de deur uit te gaan. Maar als je thuis komt, geloof me, dan voel je je fantástisch!

    2. Ik kan dat niet want ik heb geen conditie. Hardlopen is alleen voor mensen met een goede conditie, en de sportschool is alleen voor super gespierde mensen. Ik ga mezelf toch niet voor schut zetten op straat of in een sportschool?!

    strongerdanexcuses* En wat denk je nou dat er gebeurt als je wél gaat hardlopen of naar de sportschool gaat? Zou het dan niet zo zijn dat je na een tijdje vast moet stellen dat je “ineens” wél conditie hebt?! Zou het na een paar weken sportschool niet zo zijn dat je ineens spieren gaat zien waarvan je geen idee dat die ook in jouw lichaam zouden zitten?! Kortom, door te gaan sporten heb je dát ineens wel waarvan je eerst zei dat je het niet had. Spieren en conditie.

3. Hardlopen is slecht voor je knieën. Ja, echt, dat vond ik nou ook. Goed excuus toch, om het dan niet te hoeven doen? En “iedereen” zegt dat het slecht voor je knieën is, dus dan zal het wel echt zo zijn. Ik ga toch mijn knieën niet verpesten voor een gezond leven, ben d’r gek zeg.
* Hardlopen is niét slecht voor je knieën. Sterker nog, het is juist goed voor je botten en gewrichten! Meerdere onderzoeken tonen aan dat hardlopers minder last hebben van slijtage aan hun knieën dan mensen die niet hardlopen.  Nou hoor ik je denken: “Ja hoor, dat weet jij want je hebt er studie naar gedaan” Nee hoor, ik niet. Maar op bijvoorbeeld deze link kun je een zien dat het echt zo is.
4. Hardlopers zijn doodlopers. Ook hier geldt weer, “iedereen” zegt het, en je hoort “altijd” van die berichten dat er wéér een hardloper is doodgegaan tijdens een wedstrijd. Mooi niet dat ik mijn leven in gevaar ga brengen door te sporten!
* Op de bank zitten en ongezond eten is veel minder gevaarlijk…. Nou, stap dan ook maar niet meer op de fiets of in de auto, want die krijgen ook “altijd” dodelijke ongelukken.  Als je op verantwoorde manier hardloopt, is het juist goed voor je. Ga dus niet als een kip zonder kop rond lopen rennen, bouw het rustig aan op. Niet alleen je spieren en gewrichten moeten wennen aan het feit dat je beweegt, ook je hart en longen moeten er aan wennen. Als je sport met overgewicht, en dan kan, is het raadzaam om een sportmedisch onderzoek te laten doen en je eventueel te laten begeleiden.  Wist je dat sporten niet alleen goed voor je lichaam is, maar ook voor je geest? Door het sporten komt er endorfine vrij, wat je een geweldig gevoel geeft
5. Het is saai! Een beetje door weer en wind jezelf uit lopen putten, daar begin ik mooi niet aan. In de tijd dat ik zou hardlopen kan ik ook lekker op de bank zitten Facebooken of Twitteren!
* Saai…..Ja, en dat is huishouden ook. Laat je dat dan ook liggen? Of boodschappen, doe je die dan ook maar niet meer? Saai is ook zo’n excuus dat nergens op slaat. Saai, wat is dat nou eigenlijk? Je saaiste dingen kunnen ineens leuk zijn, als jij vínd dat het leuk is! Je moet er niet over nadenken, maar gewoon gaan. Als ik alles zou laten wat saai is, zou ik in een vervuild huis wonen zonder dat er boodschappen in huis zijn. Soms moet je nu eenmaal iets doen wat je niet zo leuk vind. Begin nou eens gewoon met sporten. Wees je bewust van het gevoel dat je achteraf hebt, en vooral….Houdt het een tijdje vol, en dan bedoel ik niet twee weken. Geef het een paar maanden de tijd, zie, voel en ervaar wat het met je doet. Geloof me, als je dat eenmaal gevoeld hebt dan wil je niet anders dan lekker blijven sporten, en kun je je niet voorstellen dat je hardlopen ooit saai hebt gevonden.
IMG_0057Dus…..voor ieder zelf opgeworpen probleem is een oplossing. In mijn ogen is er geen geldige reden om niet aan beweging te hoeven doen. Als je wilt, als je écht wilt, dan is het ook voor jou mogelijk om te gaan sporten. Dus, kom van die bank af en ga bewegen!