ISBN E-book: 978 90 215 6182 0

Uitgeverij: Kosmos

Genre: Waargebeurd

Aantal pagina’s: 232

Publicatiejaar: 2016

Prijs: €16,99

Over de auteur: Francien Regelink is een jonge vrouw die een ingrijpende ervaring als 15 jarig meisje om weet te buigen tot iets positiefs. Blogger op girlslove2run.com, hardloper en auteur van het boek “Francien laat je tieten nog eens zien”

Fragment: “‘Dit is al de derde keer dat ik post krijg, maar ’t Havekotte 10 ligt hierachter. Dit is het ’t Have 10.’ Ik wordt knalrood. De vrouw duwt me de kaart inclusief zijn voorgangers in mijn handen. ‘Dat heb ik weer!’ zeg ik tegen Noor.”

IMG_5312Francien laat je tieten nog eens zien is het waargebeurde verhaal van de 15 jarige Francien, die slachtoffer werd van wat tegenwoordig “sexting” wordt genoemd. Hoewel het een ingrijpende gebeurtenis voor haar is geweest, heeft zij haar ervaring om weten te buigen tot iets positiefs.

Fragment:  “Ik voel me sinds gisteren anders. Ik kan niet meer terug naar die drukke onbezonnen Francien van gisteren. Ik kan alleen maar denken aan de dag van morgen. Wat staat me dan wel niet te wachten?”

Francien vertelt haar verhaal vanuit haar eigen oogpunt, en dus in de “ik-vorm” waardoor het een erg persoonlijk verhaal is. De vrij korte zinnen maken dat het makkelijk weg leest, en ook voor tieners is het daardoor in mijn ogen een toegankelijk boek. Eerlijk is eerlijk, ik had iets meer van dit boek verwacht, ik had een meer volwassen verhaal verwacht. Tegelijk realiseer ik me dat dit niet helemaal eerlijk is, het is een boek dat vanuit de herinneringen van een 15 jarig meisje verteld wordt, en ik denk ook dat het voor die leeftijdscategorie bedoeld is. De eenvoudige manier van vertellen zorgt er wellicht sneller voor dat een dwarse puber (ik weet nog zoooo goed dat ik moést lezen op school, vreselijk vond ik het!) het ook leest, en er iets van op steekt. De aanloop naar het moment waar het verhaal eigenlijk om draait vond ik persoonlijk wat langdradig, had in mijn ogen iets korter gemogen. Pas na het moment wat Franciens leven zo gevormd heeft vond ik het interessanter worden, en kreeg ik steeds meer bewondering voor deze jonge vrouw die haar verhaal wil delen om jongeren te behoeden voor het maken als dezelfde fout als die zij heeft gemaakt.

Fragment:  “In dat zelfde jaar, in augustus 2014, speelt de rel rond Dave Roelvink, ontstaan door beelden op internet, waarin hij seks heeft in een bubbelbad. Vol afschuw volg ik het nieuws rondom deze zaak. Niet vanwege Dave, maar vanwege het meisje dat ook te zien is. Hoe had zij kunnen weten dat ze gefilmd werd? Hoe? En wie zijn die mensen die haar anoniem veroordelen? Wie?”

Lieve Francien, bedankt dat je het lef hebt om je verhaal met de hele wereld te delen en hiermee ook míjn lieve dochter beschermt tegen de gevolgen van sexting. En bedankt dat ik een foto van je boek en enkele fragmenten mag gebruiken in dit artikel. Ik vind je een held! In deze tijd is het, vind ik, hard nodig dat er iemand op staat om onze kinderen te behoeden voor dit soort uitspattingen en wat mij betreft mag dit boek verplicht worden om op school te lezen.

bloglovin