6 veel gemaakte fouten bij het hardlopen

Hardlopen is keihard werken, en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook wij hardlopers zijn gewoon maar mensen, en maken dus ook fouten. Maar van fouten kun je leren! Misschien herken je ze omdat je zelf loopt, misschien ben je een beginnende hardloper. In dat geval….doe je voordeel met de fouten die ook ik gemaakt heb en hier voor je opgeschreven hebt!

– Oude of slechte hardloopschoenen. Of schoenen die helemaal geen hardloopschoenen zijn! Ik beken….zo ben ik ook begonnen. Gewoon op mijn “sportschool Nikes”. Hardloopschoenen zijn nu eenmaal niet goedkoop, en ik zou eerst wel eens kijken of ik hardlopen wel leuk vond…Ik weet zeker dat jij dit ook doet, of hebt gedaan ? Doe jezelf een plezier, en ga gauw naar een speciaalzaak en laat je een paar goede schoenen aanmeten. De winkel waar ik mijn schoenen koop adviseert om na ongeveer 1000-1500 km je schoenen te vervangen (Jippieieieieieie, ik mag bijna nieuwe schoenen!!!)

– TE snel en TE veel. Ook hier heb ik me in het begin schuldig aan gemaakt. Op eigen houtje lekker gaan lopen, ik zou het wel even doen. Na een aantal keer geblesseerd te zijn geweest ben ik gaan lopen met de app van Evy. En inderdaad, het opbouwen ging toen niet zo snel. Maar ik bleef wel blessure vrij! Wil je nou tóch op eigen houtje op gaan bouwen, neem dan van mij aan dat die tien procent regel (niet meer dan 10% per week opbouwen) je écht wel verder helpt. Heb geduld, je komt er wel!

image

– Jezelf vergelijken met andere hardlopers. NIET DOEN!!! Gewoon, niet doen. Als je jezelf wilt demotiveren, is jezelf vergelijken met andere lopers een van de beste manieren. Niet iedereen is hetzelfde, en jij bent precies goed zoals je bent. Je hoeft geen marathon te lopen om hardloper te zijn, je loopt hard dus je bent hardloper (ik heb mezelf ook heel lang de vraag gesteld wanneer ik mezelf nou een echte hardloper “mocht” noemen ?) Je bent niet minder hardloper omdat je niet zo snel gaat, of omdat je niet zulke grote afstanden loopt. Dus wees lief voor jezelf, accepteer jezelf zoals je bent. Een hardloper!

– Geen afwisseling. Altijd maar in hetzelfde tempo lopen. Het is lekker makkelijk, je weet zeker dat je op dit tempo je kilometers kan maken. Toch is het beter om ook regelmatig op een ander tempo te lopen. Kies eens voor een korte afstand op een hoger tempo, of doe een interval training! Je lichaam heeft uitdaging nodig om vooruitgang te boeken en sterker te worden.

– Alleen hardlopen, en geen kracht training. Om blessures te voorkomen is het goed om ook aan kracht training te doen. Met bijvoorbeeld rompstabiliteits oefeningen zorg je dat je hele lichaam beter functioneert tijdens het hardlopen. Maar er zijn meer oefeningen die goed zijn voor ons hardlopers. Binnenkort zal ik er eens een artikel aan wijden.

– Niet luisteren naar je lichaam. Om te voorkomen dat je geblesseerd raakt is het heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Bij pijn geeft je lichaam een signaal af dat er iets niet goed is, dat doet het niet voor niks. Door hier niet naar te luisteren, maak je het op de lange duur alleen maar erger. Beter even niet hardlopen dan doorgaan en voor lange tijd letterlijk uit de running zijn!

Vertel eens eerlijk…..welke fout heeft jij belemmerd bij het halen van je doelen?