Bijna sloffend loop ik de laatste meters, een beetje krom als een oud vrouwtje met wat pijnlijke heupen. 11 Kilometer heb ik erop zitten, maar het voelt een beetje pijnlijk. Hardlopen kan ik inmiddels, dat weet ik. Maar die houding… die kan echt veel beter. Van mijn trainer heb ik oefeningen voor een betere rompstabiliteit meegekregen, en in combinatie met onderstaande tips heb ik over een tijdje een betere lichaamshouding.

houding

1. Wees trots!

Loop met je hoofd en je romp rechtop, met je blik op de horizon. Niet altijd makkelijk, zeker op onverharde paden kijk je vaker naar beneden te kijken om te voorkomen dat je ergens over struikelt of uitglijdt. Op verharde en gelijkmatiger wegen zal het je makkelijker afgaan. Als je hardloopt draait automatisch je hele romp mee. Hoe sneller je loopt, hoe verder je romp zal “willen” draaien. Probeer niet teveel met je romp te draaien. Dit kost kracht, daarom is het belangrijk om sterke romp- en buik spieren te hebben. Binnenkort ga ik hier een artikel aan wijden. Houdt je romp ook rechtop, probeer niet “in te zakken” Hiermee voorkom je blessures, en zorg je er ook nog eens voor dat je long inhoud groter wordt.

2. Houd je schouders ontspannen en op gelijke hoogte

De eerste tekenen van vermoeidheid zullen zich met een kilometer of drie al openbaren. Tijd om eens stil te staan bij je houding. Zijn je schouders nog ontspannen. Of trek je ze al op? Merk je dat je je schouders optrekt, wat dus heel normaal is, laat ze dan lekker ontspannen hangen. Probeer ze ook op dezelfde hoogte te houden. Als je schouders scheef hangen, zul je je rug ook automatisch scheef trekken. Geloof me. Dat houdt geen mens vol!

3. Hardlopen doe je niet alleen met je benen

Vergeet niet dat je armen net zo belangrijk zijn om vooruit te komen! Probeer maar eens een stukje te lopen met je arme strak langs je lijf…..Loopt niet lekker he?! Dan kun je je vast wel voorstellen dat hárdlopen op deze manier helemaal lastig word. Je armen bepalen mede hoe je benen hun werk doen. Hoe langer je je armen maakt, hoe groter je passen worden. Bij grotere passen zul je op je hak gaan landen, wat weer kan resulteren in blessures. Hoe korter je armen, hoe kleiner je passen. Je armen zijn (in een hoek van 90 graden) gebogen bij je ellebogen, maar bewegen vanuit je schouders (en zoals je al in punt 2 hebt gelezen, houdt je deze dus ontspannen!) Probeer erom te denken dat je armen recht voor- en achteruit beweegt, en ze niet voor je lichaam laat kruizen. Hoe verder je loopt, hoe vermoeider je raakt en hoe moeilijker het wordt om in een juiste houding te lopen. Probeer er echt op te letten.

4. Hips don’t lie

Je heupen “wijzen” tijdens het lopen recht vooruit, en je romp staat er recht boven. Ook hier geldt dat vermoeidheid een rol gaat spelen. Hoe langer je loopt, hoe vermoeider je raakt, en dat kan er weer voor zorgen dat je vanuit je heupen naar voren gaat hangen.

5. Het betere voetenwerk

Maak je passen niet te groot, hierdoor landt je voet niet te ver naar voren. Als je voeten te ver naar voren landen, rem je jezelf af en dat is zonde, toch?! En je zorgt er meteen voor dat je benen niet te zware klappen te verduren krijgen tijdens de landing, wat weer blessures voorkomt. Twee vliegen in een klap! Let ook op de stand van je voeten. Bij vermoeidheid ga je je voeten scheef neerzetten waardoor je lijf het zwaarder krijg met kans op blessures. Zorg dat je voet recht staat bij de landing én de afzet!

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Wat doe jij verder om een betere houding te krijgen?