spitskoolgehakt

De feestdagen zitten er nu toch écht op. 2016 is inmiddels een week oud, kerst is al niet meer dan een herinnering. Jammer, want ik ben gek op december! Toch ben ik ook wel weer blij dat alles weer “normaal” is. Gewoon weer mijn normale trainings schema, niet teveel verleidingen op het gebied van ongezond voedsel en gewoon weer iedere dag normaal en gezond eten! Eigenlijk is het een slecht excuus natuurlijk, dat je in december niet gezond zou kunnen eten, maar het gebeurt helaas toch. En er was ooit een tijd dat ik elke dag wel een excuus had om niet gezond te eten……

4 Smoesjes waarom je niet kiest voor gezond eten1. Het is zo’n gedoe! Nnnnnnnatuurlijk. Gezond en voedzaam eten koken, dat al in huis ligt omdat ik op maandag eten haal tot en met donderdag, is veel lastiger om te bereiden dan een pizza. Die hoef ik immers uit mijn werk vandaan alleen nog maar te kopen bij de supermarkt, en vervolgens ik weet niet hoe lang moet bereiden in een oven die eerst nog voorverwarmd moet worden. Met die vette ongezonde hap kunnen we met een beetje mazzel rond half acht eten, met een gezonde maaltijd rond kwart voor zeven. Wat een gedoe!

 

2. Gezond eten is zo saai! En dat vind ik op dagen dat ik werk nog steeds eigenlijk wel. Ik heb nu eenmaal niet de tijd om uitgebreid te koken als ik om half zeven thuis kom. Op die vier dagen is het heel saai, aardappels, groenten en vlees. En daar gaat echt geen sausje overheen, want daarmee maak je al het gezonde van je maaltijd in een klap ongedaan. Toch lukt het me iedere avond om dit op te eten, ik besef me namelijk heel goed wat de gevolgen zijn als ik weer die ongezonde hap neem. En op de dagen dat ik niet werk kook ik dan wat minder saai, compenseert mooi de rest van de week.

 

3. Gezond eten is zo duur! Geloof me, mijn leefstijl 1.0 was vele malen duurder dan mijn leefstijl 2.2.1! Het was niet alleen die pizza of patat, maar wat dacht je van al die koek, chips, chocola?! Als je in de supermarkt de aanbiedingen in de gaten houdt, kom je meestal voordelig aan je groenten, fruit, vis en vlees. Al die ongezonde rotzooi die in vroeger zonder na te denken in mijn karretje kieperde blijven nu lekker in de schappen liggen, en dat scheelt me een hoop in wekelijkse boodschappen.

 

4. Gezond eten is niet lekker! Tsssss……Wat een onzin. Ik ben het een kans gaan geven, en in het begin viel het echt niet altijd mee. Vet, zout en zoet hadden lang mijn voorkeur. Tot ik ben gaan expirimenteren met kruiden. En zodra je kruiden ontdekt hebt zul je merken dat dat saaie gezonde konijnenvoer ineens een stuk lekkerder is. En als je het zelf niet aandurft om te expirimenteren, zoek dan eens een lekker recept op internet, er is genoeg te vinden, geef het een kans! Om je een beetje op weg te helpen heb ik hier een super makkelijk recept voor je

Spitskool met paprika en gehakt.

spitskoolgehakt

ngredienten

– 300 Gram mager runder gehakt

– Spitskool

– 1 (Punt) Paprika

– 1 Ui

– Bosje lente ui

– 250 gram champignons

– 1 Teen knoflook

– 200 ml Water

– 1 Bouillonblokje

– Kerriepoeder naar smaak

– Maggi

Bereiding

Snijd de spitskool in reepjes, de paprika in blokjes, de ui in stukjes en de lente ui in ringen. Rul de gehakt, zodra het gaar is doe je het in een vergiet om het eventuele vrijgekomen vet kwijtraakt. Fruit de uitgeperste knoflook en bak de champignons, paprika en ui. Doe het gehakt en en de spitskool erbij. Gier hier 200 ml water bij en voeg het bouillonblokje en het kerriepoeder toe. Doe het deksel erop en laat het een minuut of 5 op het vuur staan. Tot slot doe je de lente ui erbij en breng je het eventueel op smaak met maggi.