Monthly Archives: januari 2016

Archive of posts published in the specified Month

De 5 grootste ergernissen in de sportschool

Naast hardlopen zwoeg ik ook twee keer per week in de sportschool om mijn lichaam sterker te maken voor langere afstanden. Soms ook voor een interval- of heuveltraining op de loopband, of gewoon lekker een uurtje zwemmen. En hoewel ik het er erg naar mijn zin heb, zijn er ook wel dingen waar ik me aan erger.

Mijn wedstrijdagenda 2016

Toen ik vorig jaar door een vriendin werd gewezen op een wedstrijd in mijn woonplaats twijfelde ik heel erg of ik me wel in moest schrijven. Op het moment van inschrijven kon ik namelijk nog net geen 5 kilometer aan een stuk hardlopen. Maar het leek me wel heel leuk, mijn “debuut” in de plaats waar ik woon. En dus schreef ik me in, en maakte me vanaf dat moment druk over hoe het zou zijn. Ik kan je vertellen dat het me erg goed bevallen is, en inmiddels ben ik niet alleen verslaafd aan hardlopen, maar ook aan wedstrijden! Voor 2016 heb ik 8 wedstrijden op mijn wedstrijdagenda staan, benieuwd welke dat zijn?

Keep calm and…Warm up!

“En hoe gaat het met je warming up?” Met het schaamrood op mijn kaken moet ik aan mijn trainer bekennen dat ik eigenlijk maar wat doe. Ach, tien minuutjes op de fiets zal wel goed zijn, toch?! Eerlijk gezegd snap ik die heisa om dit onderwerp niet zo. Ik vind het eigenlijk alleen maar tijdverspilling, ik zie het nut er niet van in. En daar zit nu net het probleem, als ik iets niet snap of er het nut niet van in zie dan kan ik het me niet eigen maken. Een warming up kan ik wel doen, maar ik doe het dan maar halfbakken want ik heb eigenlijk geen idee waarom ik het doe. En dan doe ik het nog niet eens altijd, ik heb er ook vaak gewoon geen zin in. Tot mijn trainer me vanmorgen flink aan het werk schopte, “ga maar een heuveltraining op de fiets doen”. Hij stelde hem voor me in, en daar ging ik. En dat was eigenlijk wel gaaf! Het was wel heel zwaar, maar ik had wél echt het idee dat ik met iets goeds bezig was. En dus wil ik het me toch wel eigen gaan maken, zo’n warming up. Maar om dat vol te houden moet ik snappen waarom het goed voor me is. En dat wil ik met jou delen.

Havermout to go

Ontbijten moet, ontbijten is belangrijk! Maar hardlopen ook, en werken ook… Volgens mijn nieuwe schema moet ik op woensdag een langzaam loopje van 8 kilometer doen, maar ik kom dan echt bijna in tijdnood omdat ik kort na mijn loopje al weer op de fiets moet zitten om naar mijn werk te gaan. En mijn ontbijt dan?! Nou, die maak ik de avond ervoor klaar en eet het op mijn werk lekker op.

Flashback Monday #3

Maandag 18-1. Ik ga me nu serieus maar eens bezig houden met een trainings schema. Deze heb ik aangemaakt met de app My Asics. Bij de Marikenloop wil ik een snelle 10 kilometer neerzetten. En volgens dat schema had ik vandaag een rustdag. Enig idee hoe mooi het weer hier was?! Het was echt te mooi om de hele dag binnen te blijven zitten, en dus ben ik maar lekker een eindje gaan wandelen.

Niet zo erg lange duurloop, 24-1-2016

Of het nu heel erg slim was om gisteravond lekker te wijnen en veel te laat naar huis te gaan weet ik niet, maar gezellig was het in ieder geval wel! Dat was weer het jaarlijkse uitje met mijn collega’s en hun partners. Maar ik ben dan dus meteen weer helemaal van de leg, ik lag pas om een uur in bed en was pas om tien uur weer wakker. Zin om te gaan hardlopen had ik totaal niet! En dus deed ik maar wat ik altijd doe als de wil om te gaan me ontbreekt, ik trek mijn hardloopkleding aan, prop gauw een broodje naar binnen en zet het op een lopen

Verkouden, hoe kom je eraan?!

Van kou en tocht wordt je niet verkouden. Yeah, right! Hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat ik 4 dagen na de kwart van Egmond snip verkouden ben geworden?! Ik snap er helemaal niks van, in theorie zou ik dus nu niet verkouden moeten zijn, want het feit dat ik een week geleden in de kou en wind op het strand heb hardgelopen met alleen een tight en longsleeve hebben er niks mee te maken. Hoe kan het dan wel? Wat is de reden dat het mij (en ik weet zeker meerderen met mij) tóch overkomt dat ik vol snot zit na de kou en de wind op het strand vorige week. Ik besloot het net op te gaan en als een echte speurneus, welliswaar een volle, uit te zoeken hoe het kan dat ik wel vaker verkouden ben als ik op de tocht of in de kou heb gestaan.

Flashback monday #2

Vanwege Egmond toch maar een hardlooptraining overgeslagen. Wel twee keer krachttraining in de sportschool!

5 Kilometer zwoegen met een koutje

Wordt ik afgelopen week gewoon stront verkouden! Je weet wel, je kop vol met snot, lopen niezen alsof je net een snuif peper hebt genomen en door het hele huis (en op je werk!) aangebroken pakjes zakdoeken. Maar zoals je hier hebt kunnen lezen kun je als de ellende zich beperkt tot alleen maar neusverkouden zijn gewoon gaan lopen. Omdat het erg koud was, had ik ’s morgens even een setje thermo ondergoed gekocht en samen met mijn nieuwe Kalenji Evolutiv shirt moest dit ervoor zorgen dat ik het lekker warm hield. Tijd om na bijna een week na de kwart van Egmond mijn sloffen weer eens aan te trekken voor een lekker loopje.

Hardlopen op de loopband is echt niet saai!

Hardlopen op de loopband is niet saai! Lees hier hoe je je loopband trainingen nuttig en leuk maakt!

Apple medische ID, voor iedere hardloper

Iedere hardloper denkt er wel eens over na: “Stel nou dat me onderweg iets overkomt” Niet de meest prettige gedachte, dat ben ik helemaal met je eens, maar wel een realistische. En stel nou eens dat het je overkomt……dan wil je toch op zijn minst dat het thuisfront op de hoogte wordt gesteld? Dat kan met de Apple medische ID. Je moet er toch niet aan denken dat je geliefden thuis doodongerust zijn omdat jij bijvoorbeeld in een ziekhuis ligt en zij je partner/kind/ouder niet kunnen bellen omdat jij geen noodnummer bij je draagt? Zorg dus, ja ik dus ook, dat je íets bij je draagt met een noodnummer. Je kunt dit op meerdere manieren doen, en voor de Apple bezitters onder ons beschrijf ik hoe je je Iphone zó in kunt stellen dat de hulpverleners het door jou ingestelde noodnummer kunnen bellen ondanks de vergrendeling op je telefoon.

Kikkererwten spinazie schotel met kipfilet

Laat ik beginnen met eerlijk opbiechten dat dit recept niet van mijzelf is. Ik zag het een keer voorbij komen bij Koffietijd en omdat ik kikkererwten eigenlijk heel lekker vind maar er tegelijk ook niks mee kan leek het me een goed idee om dit een keer te maken. En ik kan je verklappen dat dit hier thuis vaker op het menu komt te staan!

De kwart van Egmond, 10-1-2016

Eindelijk was het dan vanmorgen zover, de grote dag, de dag van De kwart van Egmond, 10-1-2016. Het was vreselijk, het was zwaar, het was gewéldig!

Neck check

Het seizoen voor griep en verkoudheden is weer aangebroken. Links en rechts hoor ik mensen om me heen snotteren en hoesten, sommigen zijn gewoon echt ziek. Heel vervelend, maar voor ons hardlopers nog vervelender want verkouden betekent niet hardlopen. Of misschien toch wel. Wanneer is het nu verstandig om niet te gaan? Wanneer kun je wel maar moet je het rustiger aan doen? Op internet kwam ik de term “Neck check” tegen, en ik denk dat dit wel een beetje houvast kan bieden bij het maken van de juiste keuze. Should I stay, or should I go?!

4 Smoesjes waarom je niet kiest voor gezond eten

De feestdagen zitten er nu toch écht op. 2016 is inmiddels een week oud, kerst is al niet meer dan een herinnering. Jammer, want ik ben gek op december! Toch ben ik ook wel weer blij dat alles weer “normaal” is. Gewoon weer mijn normale trainings schema, niet teveel verleidingen op het gebied van ongezond voedsel en gewoon weer iedere dag normaal en gezond eten! Eigenlijk is het een slecht excuus natuurlijk, dat je in december niet gezond zou kunnen eten, maar het gebeurt helaas toch. En er was ooit een tijd dat ik elke dag wel een excuus had om niet gezond te eten……

But first, let me take a selfie

Iedere week maak ik een selfie, ik ben heel benieuwd hoe vaak ik in 2016 “van gezicht verander” Begonnen als onderdeel van mijn, inmiddels afgebroken, Day Zero Project en ik vond het zo leuk dat ik dit onderdeel gewoon vol ben blijven houden

Lange duurloop, 4-1-2016

Zo, en nu is het hardloop jaar écht begonnen. Afgelopen zaterdag al op hort geweest…

Plannen en doelen voor 2016

Zoals je hier al hebt kunnen lezen, doe ik niet aan goede voornemens. Ze zijn voor mij niet meer dan loze kreten die je in een opwelling uitspreekt. Niet over nagedacht en dus gedoemd te mislukken. Van goede voornemens ben je je, naar mijn mening, ook alleen in die eerste paar dagen van het nieuwe jaar bewust. Als het normale leven na die eerste paar dagen gewoon weer zijn gangetje gaat, worden de goede voornemens weer vergeten en komt er niks van terecht. Doelen daarentegen zijn in mijn ogen weldoordacht. Bij het stellen van doelen ben je meer gericht op resultaten op de lange termijn. Je schrijft ze op, maakt voor jezelf helder wat je gaat ondernemen om die doelen te bereiken. Je maakt plannen om veranderingen teweeg te brengen. En dat is precies wat ik heb gedaan voor het prachtige jaar dat voor me ligt.

Instagram
Facebook
Facebook
Pinterest
Pinterest
Google+
http://fitgezondenhappy.nl/2016/01/