Hee, hardloper! Ja, jij! Leuk dat je dit artikel hebt gevonden, doe er je voordeel mee! Als ik deze dingen allemaal had geweten vóór ik aan mijn hardloopavontuur begon, dan had ik een betere start gehad en was ik niet zoveel geblesseerd geweest. Maar mijn valse start is toch nog ergens goed voor geweest, ik kan jou nu een paar handige tips meegeven waarmee jij wel een vliegende start kunt maken als hardloper!

  1. Koop het juiste paar hardloopschoenen. Je wilt er natuurlijk lekker hip, flitsend en sportief uit zien, maar geloof me…het uiterlijk is absoluut van ondergeschikt belang! Denk aan je gezondheid en niet aan je uiterlijk! Die allereerste keer een “echte” hardloopwinkel binnen stappen is dood eng, helemaal met je eens! Maar echt, wij hardlopers elkaar begrijpen elkaar en willen elkaar helpen. Ook de hardlopers die schoenen verkopen, en zij staan daar ook voor jou! Ze vinden het niet raar dat jij gaat hardlopen maar vinden het juist geweldig dat jij je bekeerd hebt tot het hardloop leven!
  1. Loop niet te vaak. Zeker in het begin voel je je na een training euforisch (en moe, eerlijk is eerlijk) Dat euforische gevoel wil je weer, het lijkt wel of je verslaafd bent! Luister heel goed naar je lichaam, en ga verstandig met de informatie om die je lichaam je geeft. Als je ergens een keer een pijntje hebt kun je beter een training overslaan, morgen weer een dag. Als je door de pijn heen loopt wordt het met een beetje pech een blessure en dan ben je langer uit de running (het blíjft een leuke woordspeling)

anwbfgh2

  1. Houdt je aan je rustdagen! Rust is net zo belangrijk als bewegen. Je lichaam verricht tijdens het hardlopen zware arbeid, en moet hier echt van herstellen. Door het de kans te geven om te herstellen zorgt je lijf er zelfs voor dat je sterker wordt, dit heet supercompensatie (zoek maar eens op Google!) Door niet, of te weinig te rusten kan je lichaam niet herstellen en zal daardoor juist alleen maar zwakker worden, en dat is niet waar je zo hard voor werkt toch?!
  1. Denk in tijd en niet in afstand. Hoe graag je ook misschien al langere afstanden wilt lopen, doe dit alsjeblieft niet! Het geheim van veilig hardlopen zit hem in rustig opbouwen. Leer eerst eens korte periodes hard te lopen, bijvoorbeeld een minuut hardlopen afwisselen met een minuut wandelen. Een handige hulp hierbij is bijvoorbeeld de app “Hardlopen met Evy” In het eerste half jaar dat ik zelf hard liep was ik meer geblesseerd dan fit, en pas toen ik met Evy ging trainen ging het goed. Of kijk eens hier voor een beginners schema. Op internet zijn genoeg schema’s voor de beginnende hardloper te vinden.
  1. De praattest. Te snel hardlopen is ook een valkuil waar menig (beginnende) hardloper wel eens in tuint. Ja, ik ook! Een handige test om te kijken of je op een goed tempo loopt is de “praattest” Zolang je tijdens het hardlopen nog normaal kunt praten is je tempo goed. Zo niet, dan neem je wat gas terug. Zeker in het begin is dit vreselijk moeilijk omdat je als beginnende hardloper vaak al niet zo hard gaat. Toch is het verstandig om dit wel te doen, je wilt immers de boel niet overbelasten, toch?
  1. Doe buiten het hardlopen ook oefeningen om andere spieren te trainen! Wist je dat je romp heel belangrijk is bij het hardlopen?! Als je bijvoorbeeld slappe buikspieren hebt, heeft dit invloed op je houding tijdens het hardlopen. En een slechte houding kan weer resulteren in blessures. Doe daarom iedere week oefeningen voor een betere rompstabiliteit. Op internet is hier ook genoeg over te vinden, en binnenkort zal ik hier ook een artikel over schrijven.
  1. Onthoudt dat de enige slechte run de run is die je niet hebt gelopen! Soms kom je thuis en heb je het gevoel dat je niks, maar dan ook niks hebt gepresteerd en dat de vooruitgang ver te zoeken is. Dit hoort er allemaal bij, geef de moed niet op! Ook andere hardlopers, zelfs marathonlopers kennen dagen dat het allemaal niet lijkt te lukken.
  1. Leer van je fouten. Fouten maken is onvermijdelijk, dus maak je er niet druk om! Ook ik ga wel eens te snel van start of overschat mezelf en moet daardoor het laatste stuk van mijn route gaan lopen. Geeft helemaal niks, leer er van en neem het mee in je volgende trainingen. Door schade en schande wordt ook de hardloper wijzer!
  1. Vraag advies aan andere hardlopers. Je mag me altijd mailen, of laat een berichtje achter op mijn blog. Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, ik leer ook steeds meer. Maar ik ben wel ook ooit een beginner geweest, ooit liep ik tegen dingen aan waar ik me soms geen raad mee wist. Bezoek ook andere hardloopblogs, of meldt je aan bij de supergezellige Facebookgroep “Ik loop hard” (ik zou willen dat ik me daar veel eerder had aangemeld!) Je staat niet alleen, er ligt een wereld aan informatie aan je voeten, maak daar handig gebruik van.

ikloophard

  1. Persoonlijk loop ik liever niet op de stoep, ik heb me al eens lelijk verstapt op een omhoog stekende tegel met als gevolg dat ik een paar dagen niet kon hardlopen (ik weet het, het had erger gekund, maar evengoed was ik niet zo blij) Dus huppel ik negen van de tien keer vrolijk over het fietspad of over de weg wanneer nodig. Geen probleem, de meeste van je mede weggebruikers houden gewoon netjes rekening met je. Loop alleen wel altijd tégen de richting in, zorg dat je ziet wat er aan komt. Zo zie je een eventuele aanrijding aankomen en kun je nog aan de kant springen. Geen overbodige luxe in de tijd waarin je regelmatig fietsers ziet rijden die drukker bezig zijn met hun telefoon dan met het verkeer.
  1. Je gaat abso-zekerweten-luut honden tegen komen op je route. Grote honden, kleine honden, snelle exemplaren, ouwe lobbesen, ze zitten er allemaal tussen. De ene hond is de andere niet. De ene hond zal je straal negeren, en andere ziet jou rennen en denkt misschien iets in de trant van “hee, die is lekker aan het spelen, ik doe mee” Negen van de tien keer niks aan de hand, maar negeer de hond en loop gewoon door. Helaas maak ik ook wel eens mee dat hondeneigenaren geen rekening wensen te houden met hardlopers, en laten hun hond gerust aan een kilometers lange lijn aan de andere kant van het pad lopen zodat je als een soort hordeloper over de lijn kunt springen, of door de berm moet om verder te kunnen. Helaas, het is niet anders.
  1. Loop af en toe ook eens een andere route! Je wilt niet verveeld raken toch?! Verveling leidt uiteindelijk meestal tot versloffing en wat daar van komt wordt je niet vrolijk van. Daag jezelf uit en maak jezelf blij met mooie plekken om te lopen. Zeker als je wat langere afstanden gaat lopen ga je waarschijnlijk zelfs in je eigen woonplaats plekken vinden waar je het bestaan niet van wist! Een soort vakantie in eigen dorp/stad, heerlijk!
  1. Schrijf je in voor een wedstrijdje. Ja, je leest het goed, schrijf je in voor een wedstrijdje! Met bijvoorbeeld Evy leer je in tien weken 5 kilometer hardlopen. Na een week of 6 zul je wel aanvoelen of je het gaat halen in die tien weken. Een wedstrijd lopen geeft zo’n vreselijke kick! Als je het eenmaal een keer hebt gedaan wil je meer, meer, meer!